Consumatori dezamăgiți: unde ne adresăm?

0
89

Cumpărături cu ghinion a făcut o locuitoare a raionului Soroca. Timp de o săptămână, Natalia V. a procurat de două ori dulciuri de proastă calitate. Consumatoarea nemulţumită a plasat fotografii şi informaţii pe reţelele de socializare, exprimându-şi nemulţumirea pentru calitatea produselor şi atitudinea iresponsabilă a agenţilor economici din Soroca. Fotografiile au devenit virale, trezind un val de nemulţumire pe reţelele de socializare.

În primul caz, doamna Natalia a procurat de la magazinul Plaza nişte ciocolate. Ajunsă la serviciu, femeia a pus pe birou dulciurile şi a doua zi a vrut să le mănânce la un ceai cu colegele de birou. Au descoperit că dulciurile mişunau cu viermi. Pentru că nu luase un bon, s-a dus la acelaşi magazin şi a mai făcut cumpărături, inclusiv şi ciocolate dintre acelea, acum cerând şi bonul de casă. Aceleaşi ciocolate — aceeași problemă. De data asta însă, femeia le-a demonstrat vânzătoarelor că au comercializat un produs necalitativ, dar nu a acceptat să i se întoarcă banii pentru cumpărături.

La câteva zile, femeia a făcut cumpărături în supermarketul Fourchette, dar iarăşi ghinion.

Am fost la marketul în cauză, de unde am cumpărat mai multe produse alimentare. Când am ajuns acasă, unul dintre copii m-a rugat să-i desfac ambalajul de la prăjitură. Am observat că produsele erau mucegăite. Atunci am rugat să aducă şi prăjitura celuilalt copil, aceasta era mucegăită foarte tare. Atunci am hotărât să informez toată lumea, să aibă grijă la aceste produse”, a declarat Natalia pentru OdN.

Întrebată de ce nu s-a adresat la instituţiile menite să apere drepturile consumatorului, Natalia a spus: ”Eu sunt sigură de faptul că nimeni nu face nimic, iar dacă încearcă să facă ceva — banii acoperă totul. Dacă nu se luau bani, nu era aşa dezordine peste tot, dar înseamnă că nu este control, de ce? Pentru că este corupţie”.

– Ce poate face consumatorul când cumpără produse necalitative?

– Trebuie să păstreze de la acea unitate de comerţ bonul de casă şi să apeleze la subdiviziunea noastră la numerele de telefon de la anticameră (0 230) 23157 sau la Secţia siguranţă a alimentelor (0 230) 94730. După ce ne informează, consumatorul trebuie să ne dea în scris o cerere că solicită de a rezolva problema, iar reprezentanţii agenţiei se deplasează la faţa locului, constată problema şi informează administratorul societăţii şi se iau măsuri de constrângere pentru soluţionarea problemei. Nu recomandăm doar soluţionarea pe cale amiabilă pentru o anumită recompensă, chiar dacă este la discreţia cumpărătorului, ca noi să putem interzice comercializarea produselor altor cumpărători. Noi suntem receptivi la orice persoană care se adresează la noi.

A răspuns la această întrebare domnul Victor Postolachi, şeful Secţiei siguranţa alimentelor a Direcţiei raionale pentru Siguranţa Alimentelor.

În ambele cazuri, managerii magazinelor regretă incidentele. Totodată, acestea afirmă că agenţii economici nu poartă nicio vină şi că respectă toate normele de păstrare a produselor.

„Aceste bomboane le-am primit la 21 aprilie, la Paşti, termenul de valabilitate expiră în luna august, deci este valabil, se îndreptăţeşte Tatiana Roşcovan, managera magazinului Plaza. Astfel de situaţii se întâmplă cu bomboanele care conţin nuci, uneori ele la temperaturile mari fac viermi. Condiţiile de păstrare sunt respectate. Am verificat alte bomboane, totul este în regulă. Este pentru prima dată aşa situaţie”, mai spune managera, care a menţionat însă că la producător nu s-a adresat.

Contactată de către Observatorul de Nord, Alexandra Ungurean, directoarea centrului comercial “Fourchette”, filiala Soroca, ne-a declarat că termenul de valabilitate al acestuia expiră tocmai în luna august 2016. “Ne cerem scuze pentru situația creată, însă noi nu răspundem de calitatea produsului, pentru că nu vedem ce este dincolo de ambalaj. Dacă ar fi expirat termenul de valabilitate, atunci cu adevărat, am purta toată răspunderea”. Directorul a spus că în asemenea cazuri este contactat furnizorul, care ia legătura cu cumpărătorul și îi restituie pagubele.

“În acest caz, noi vom verifica linia de produse alimentare și vom contacta furnizorul, pentru ca să ia marfa înapoi”, menționează doamna Ungurean şi subliniază: “Condițiile de păstrare ale produselor sunt respectate. Deseori consumatorii care au procurat alimente sau bunuri necalitative ori le-au fost lezate drepturile lasă baltă situaţia. Unii pentru că nu vor să treacă întreg procesul de apărare a drepturilor consumatorului, alţii pentru că nu ştiu unde să se adreseze”.

Consumatorii din raionul Soroca, în cazul în care consideră că le-a fost lezat un drept, pot apela la Direcția Protecția Consumatorului cu sediul în Bălți, subdiviziunea Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor sau la Direcţia raională pentru Siguranţa Alimentelor. Totodată, sunt şi organizaţii neguvernamentale care activează în acest domeniu.

Dacă ai și tu o știre interesantă, care vrei să fie publicată în ziarul „Observatorul de Nord” sau pe pagina noastră web, anunță redacția. O poți face adăugând știrea ta AICI sau să ne sesizezi o problemă AICI.

Materialele au fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea independenței în mediile de comunicare din Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în colaborare cu Internews.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.