Asociaţiile de părinţi în sprijinul şcolilor

0

0 H259v7gVe97bDW-u.jpeg

Părinţii pot ajuta şcoala fără ca să apară reacţii negative în societate, doar dacă acest ajutor este unul benevol şi pe potriva posibilităţilor lor. Se pare că în unul dintre liceele din Soroca există o asemenea colaborare.

De peste 16 ani, părinţii elevilor de la LT „Constantin Stere” au pus bazele Asociaţiei Obşteşti „Constantin Stere”. Creată în anul 2000, organizaţia a fost înregistrată oficial la primărie, având şi un cont bancar în lei şi în valută. Administraţia liceului salută implicarea părinţilor, pe de altă parte, preşedintele asociaţiei spune că acolo unde statul nu reuşeşte, părinţii trebuie să pună umărul. Autorităţile din învăţământ sunt de părere că asociaţiile de părinţi au dreptul la existenţă, cu condiţia că activitatea acestora să nu încalce legislaţia în vigoare.

La liceul „Constantin Stere” din Soroca învaţă 1143 elevi, care formează 42 de clase. Asociaţia părinţilor este reprezentată în fiecare clasă de Comitetul părintesc format din circa cinci părinţi, inclusiv un preşedinte al comitetului. Pe principii benevole, părinţii se implică în activitatea instituţiei de învăţământ, uneori contribuind financiar la soluţionarea unor probleme, cel mai des la reparaţia sălilor de clasă. Astfel, potrivit administraţiei liceului, în 2015 au fost reparate săli de clasă. Parteneriatul dintre instituţia de învăţământ şi asociaţia părinţilor are la bază o formulă simplă şi efectivă: părinţii vin cu iniţiativa şi devizul de cheltuieli pentru problema pe care vor să o soluţioneze, instituţia cofinanţează sau finanţează integral „proiectul”, de la caz la caz.

Viziunea părinţilor

Iurie POTOROACA.jpgIurie Potoroacă este preşedintele AO „Constantin Stere” de peste 10 ani. În virtutea experienţei, poate compara nivelul de implicare a părinţilor în rezolvarea problemelor materiale ale şcolii de acum zece ani, precum şi în prezent. „La începutul activităţii noastre destul de des ne întruneam cu părinţii şi pedagogii şi mai des aveam întrebări de rezolvat din motiv că finanţarea liceului era foarte slabă din partea statului. Se discuta în clase, erau informaţi părinţii şi se implicau. Au fost cazuri când au ajutat şi cu 1000 de lei sau după putinţă. Asociaţia este pe principii benevole, dar există o taxă de cotizare — 75 de lei anual. Dacă părinţii nu vor, nu sunt obligaţi să participe”, ne comunică preşedintele asociației.

Potrivit domnului Potoroacă, cu mulţi ani în urmă, când finanţările de la stat erau insuficiente, sprijinul părinţilor a jucat un rol esenţial în activitatea şcolii. „A fost un caz, când liceul trebuia să primească acreditare şi era verificat la capitolul instruire, partea financiară şi cum e îndestulat cu toate cele necesare. În timpul verificării a fost apreciat lucrul consiliului părintesc foarte pozitiv pe motiv că în perioada acelui an finanţarea din bugetul raionului a fost mai mică decât ajutorul părintesc. Asta nu înseamnă că părinţii au dat sume mari, dar când era necesitate se acumulau până la 100 de mii. Am cumpărat un set de mobilier: bănci şi scaune, finanţam procurarea produselor de igienă. Banii oferiţi de Consiliul raional erau utilizaţi la lucruri mai generale, iar la mărunţişuri de acest gen se implica Consiliul părintesc. Astfel noi aveam grijă de copiii noştri”, mai spune domnul Potoroacă.

Cotizația de membru al AO „Constantin Stere” este de 75 lei anual pentru clasele I-IV şi 150 lei anual pentru clasele V-XII.

Potrivit sursei, „acum lucrurile stau altfel şi nu este nevoie aşa de des de implicarea părinţilor”. Domnul Potoroacă explică asta prin faptul că liceul ar avea acum un buget mai mare, prin care poate rezolva mai multe probleme fără suportul părinţilor.

Pentru a nu încălca legea, pentru transparenţă şi corectitudine, dările de seamă financiare despre activitatea AO sunt prezentate la Inspectoratul Fiscal, despre modul în care au fost cheltuiţi banii părinţii află la şedinţele AO şi Comitetelor părinteşti. În toţi anii de activitate în calitate de preşedinte, domnul Iurie spune că nu a avut plângeri, asta pentru că la bază stă principiul de contribuţie benevolă, crede dânsul.

Deşi susţine că formula de colaborare dintre părinţii şi administraţia liceului este bună, domnul Iurie şi-ar dori ca statul să poată oferi toate condiţiile necesare tinerilor săi cetăţeni. Dar atâta timp cât statul nu este capabil de asta, el îndeamnă părinţii să se asocieze şi să sprijine şcoala. „Părinţii trebuie să vină mai des la şcoală, să vadă problemele şi să caute să le rezolve. Pentru şcolile mai mici, aceasta, posibil, este unica ieşire”.

Viziunea administraţiei

vasile bas.jpgVasile Baş, directorul Liceului „Constantin Stere”: „De mai mulţi ani interacţionăm direct cu preşedintele comitetului părintesc din clasă. Orice acţiune care vor să o facă ei: reparaţie curentă, careva cheltuieli mai mari, ei decid în clasă, apoi se pune la vot şi se ia o decizie, după care vin cu un demers către administraţia instituţiei pentru a-i cofinanţa. Consiliul de administraţie a liceului decide cu ce procent de cofinanţare vine instituţia de învăţământ”, ne explică pe scurt modul de colaborare dintre părinţi şi şcoală directorul instituţiei.

Potrivit domnului Baş, după acest model au fost efectuate lucrări de reparaţie în mai multe clase, spre exemplu, în vara 2015 a fost reparat capital cabinetul nr. 201 de matematică. Instituţia de învăţământ a contribuit cu circa 6000 lei. În cabinetul de istorie şcoala a procurat linoleum, părinţii au contribuit plătind lucrul. În cabinetul nr. 407 de limba română a fost reparată podeaua. Şcoala a procurat materialele (teracota), iar părinţii care se pricep au efectuat lucrul.

Directorul mai spune că banii circulă nu prin mâini, ci prin conturi, pentru a exclude orice speculaţii: „Instituţia nu vine cu bani, ci transferă bani la magazin de unde sunt procurate materialele. În majoritatea cazurilor părinţii achită lucrul, instituţia vine cu materialele necesare”, această formulă este acceptată pentru a evita nişte cheltuieli suplimentare, spune directorul. „Dacă lucrăm cu o întreprindere care are cont bancar, circa 40% sunt cheltuielile pentru TVA. Părinţii lucrează cu patentari şi le achită cheş, procedura este mai simplă şi nu sunt atâtea cheltuieli”.

Rodica Balta, profesoară de matematică la Liceul „Constantin Stere”, demonstrând cabinetul 201, reparat cu sprijinul părinţilor: „Au fost reparate tavanul, pereţii şi podeaua. Au ajutat foarte mult părinţii. Mobilierul şi alte cele necesare le-a asigurat şcoala. E bine că ajută şi părinţii, pentru că sunt necesităţi foarte mari”.
Rodica Balta, profesoară de matematică la Liceul „Constantin Stere”, demonstrând cabinetul 201, reparat cu sprijinul părinţilor: „Au fost reparate tavanul, pereţii şi podeaua. Au ajutat foarte mult părinţii. Mobilierul şi alte cele necesare le-a asigurat şcoala. E bine că ajută şi părinţii, pentru că sunt necesităţi foarte mari”.

De obicei, părinţii vin cu iniţiativa, spune domnul Baş, iar administraţia analizează propunerile, cele mai urgente fiind acceptate şi cofinanţate, parţial sau integral.

Până anul trecut şcoala nu avea posibilitate să efectueze reparaţii capitale în toate cele 50 de săli de clasă, 2 săli de sport, sala de festivități, cantină etc. din cauza bugetului insuficient, de aceea administraţia şi-a prioritizat problemele. „Era necesar să reparăm cantina, sala de sport. Noi am direcţionat banii liceului aici, unde „arde”, propunându-le părinţilor să rezolvăm mai întâi problemele stringente. Ei au venit cu propunerea să facem parteneriat: noi dăm materiale, ei — lucrul. Majoritatea sălilor de clasă la clasele primare au fost reparate, a fost cofinanţare din partea liceului”.

În cabinetul de istorie, de asemenea au fost efectuate lucrări de reparaţie în comun cu părinţii.
În cabinetul de istorie, de asemenea au fost efectuate lucrări de reparaţie în comun cu părinţii.

Noua formulă de finanţare „Banii urmează elevul”, în baza căreia liceul „Constantin Stere” are un buget de 10 milioane 800 mii lei în acest an de învăţământ, permite efectuarea mai multor lucrări de reparaţie. Iar pe viitor directorul speră că nu va mai fi nevoie de implicarea părinţilor. „Mi-aş dori foarte mult ca această asociaţie să activeze la nivel de clasă, instituţie doar cu consultaţii. Ca un ajutor al instituţiei, cu sfaturi, cu ajutor logistic, dar nu financiar. Instituţia noastră mai are câteva probleme stringente — încălzirea, acoperişul, dar sper să le rezolvăm în 2-3 ani. Bugetul nostru ne-ar permite acoperirea tuturor cheltuielilor. Pentru a repara capital o sală de clasă trebuie cca 25 mii lei, înmulţim la numărul de clase şi vedem că bugetul instituţiei ne-ar permite ca într-un an să investim doar în reparaţia sălilor de clasă, după care rezolvăm alte probleme. Dar părinţii nu pot aştepta. Copiii cresc, se duc din clasa asta. Ei vor astăzi să înveţe într-o clasă amenajată bine. La moment acceptăm formula asta”, afirmă Vasile Baş.

Până la 15 mai, la director parvin iniţiativele părinţilor. Cel mai des, părinţii vor repararea podelei şi a sistemului de iluminare a claselor.

Viziunea Direcţiei Raionale Învăţământ

ghenadie donos.jpgGhenadie Donos, șeful Direcției Învățământ Soroca, ne-a vorbit despre activitatea asociaţiilor de părinţi în şcolile din raion. Autorităţile raionale din învăţământ văd lucrurile în felul lor. „Asociaţiile de părinți sunt asociații obşteşti din şcoli, menite să acorde sprijin propriilor copii pentru a facilita accesul lor la o educație de calitate. Totodată, există și tendința de a asocia aceste asociații obștești cu semilegalitatea sau chiar cu ilegalitatea, or unele aspecte din activitatea Asociațiilor Părintești sunt în prezent în vizorul structurilor de drept, dar și al presei. Mă voi referi anume la acest aspect — colectarea banilor de la părinţi. Cei care o fac o fac pe propria răspundere și se bazează pe unele acte normative învechite, unele din ele chiar abrogate odată cu adoptarea noului Cod al Educației. Unele asociații au fost fondate cu 15-20 de ani în urmă, când acest lucru a fost permis printr-o hotărâre a Ministerului Învăţământului de atunci.

Bineînțeles, acolo unde au fost înregistrate, Asociaţiile trebuie să activeze în conformitate cu normele statutare și doar pe principii benevole, în realitate însă părinţii sunt impuşi să plătească, principiul benevol fiind grav încălcat. Deseori sunt telefonat de părinți nemulțumiți care refuză a se prezenta, dar care ne acuză că tolerăm în școli colectarea ilegală de surse. Declar și pe această cale că nu tolerăm asemenea fenomene sub nici o formă, dar fără un parteneriat real cu părinții care trebuie să-și cunoască și obligațiile, dar și drepturile, fenomenul colectării ilegale a banilor în școli nu poate fi oprit. Cu atât mai mult că fenomenul acesta generează și tensiuni între părinţi, iar copiii din familiile cu venituri mici sunt discriminaţi.

Atitudinea DÎ este negativă şi vizavi de taxele neoficiale percepute de la părinţi, mai ales dacă sumele nu sunt contabilizate conform cadrului legal din domeniu şi, în loc să ajungă în bugetul școlii, ajung în buzunare străine intereselor copiilor. Banii nu sunt singura contribuție pe care trebuie să o depună părinţii. Deseori părinții sunt puşi în situaţia să presteze anumite servicii, să organizeze dereticarea sălilor de clase din surse neoficiale sau să implice copiii în acest proces, să procure draperii, covoare sau detergenți pentru cantina școlară. Vreau să vă anunț că toate aceste plăți, servicii sau cheltuieli sunt ilegale și nu pot fi susținute de către Direcția Învățământ. Sumele respective trebuie să fie planificate în bugetele instituțiilor și nicidecum să fie încasate de la părinți, sub formă de cotizații sau taxe.

Cred că toți actorii implicați în administrarea fondurilor bugetare și extrabugetare destinate școlilor înțeleg că este interzisă implicarea elevilor și pedagogilor în strângerea fondurilor, se interzice iniţierea, de către instituția de învăţământ sau de către părinţi, a oricărei discuţii cu elevii în vederea colectării şi administrării fondurilor Asociațiilor de părinţi. Totuși, se organizează anual strângerea fondului școlii la nivelul instituției de învățământ și cei care realizează acest lucru sunt sprijiniți, în marea majoritate, de conducerea unității de învățământ și unele cadre didactice, ceea ce constituie, mai întâi de toate, o fraudă morală și o dovadă a lipsei de integritate a celor care tolerează aceste fenomene.

Desigur, o parte din asociaţiile care există în instituţii sunt înregistrate oficial și activează absolut legal. Aceste organizații dispun de conturi bancare în care sunt colectaţi banii donaţi de părinţi, iar activitatea lor este controlată de Inspectoratul Fiscal şi Comisia de Control şi Revizie. Acolo unde asociaţiile sunt în afara legii, administraţiile instituţiilor şi nici părinţii nu se grăbesc să le înregistreze. Asta deoarece, spun părinţii, banii ar fi impozitaţi de două ori — prima dată la plata salariilor şi a doua — la depunerea acestora pe contul asociaţiei.

Totuși, opinia generală atât a părinților, cât și a reprezentanţilor instituțiilor este pozitivă, se consideră că e bine că se colectează bani, că ajutăm şcoala, pentru că statul nu este în stare să asigure necesităţile instituţiilor de învăţământ. Îmi permit să nu fiu de acord cu acest argument. Statul asigură bugetele instituțiilor educaționale cu strictul necesar. Înțeleg că nu e de ajuns, dar nu înțeleg acei părinți care insistă pe reparații euro în sălile de clase”.

Materialele au fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea independenței în mediile de comunicare din Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în colaborare cu Internews.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.