O afacere cu miros de pâine caldă

1 bY3PwTiOU4bE3yuJntmdig

Aliona şi Irina Chistol, din Soroca, dezvoltă o afacere cu miros de pâine. Susţinute, la început de familie, acestea au învăţat treptat secretele afacerii, iar mai apoi au luat în propriile mâini soarta brutăriei. Astfel, în prezent, sortimentul de copturi: pâine, franzele, colaci şi patiserie, poate satisface toate gusturile consumatorilor soroceni.


Primele lecţii de antreprenoriat, Aliona Chistol, le-a învăţat de la mama care avea un magazin. Acolo a prins firul administrării afacerilor, fiind directoare a magazinului. Deşi a studiat la universitate arta confecţionării hainelor (design vestimentar ), n-a activat în profesie, dedicându-se familiei şi sprijinind-o pe mama în afacere. Tot mama a fost cea care deseori o îndemna să fondeze propria afacere. O idee asemănătoare plana în familia Chistol, dar tot era amânată de azi pe mâine.

Aliona Chistol, directoarea întreprinderii „AL-IRINA” SRL
Aliona Chistol, directoarea întreprinderii „AL-IRINA” SRL

 

Soţul avea o afacere proprie, dar avea ideea să înfiinţăm în că una în domeniul panificaţiei. Eram acasă cu copil mic şi nu credeam că mă implic şi eu. Uneori mă ruga să-l ajut cu una cu alta şi treptat m-am încadrat în mai multe activităţi, ca într-o bună zi soţul să-mi spună că eu voi dirija afacerea în continuare” îşi aminteşte antreprenoarea. Doar cu cunoştinţe pe care le are fiecare gospodină în ale coptului, a fost greu la început, dar soroceanca s-a ambiţionat să înveţe cât mai multe în acest domeniu, dar şi în contabilitate, urmând mai multe cursuri. „Îmi venea greu la început, nu aveam studii economice, de aceea am urmat cursuri. Când contabila sau tehnologul îmi arătau ceva, eu nu înţelegeam, mă jenam de acest fapt, şi am hotărât să studiez. Acum e mult mai uşor” spune soroceanca.

Familia Chistol a pus bazele afacerii împreună cu un partener, dar peste câţiva ani, au răscumpărat partea partenerului. Iar treptat, afacerea a rămas pe mâna Alionei, care a luat-o în ajutor pe fiica mai mare, Irina.

Şefa brutăriei, inspectând o partidă de colaci abia scoşi de la cuptor

Video: Tatiana Mitrofan

Primele pâini nu a bucurat tare, recunoaşte femeia de afaceri, aceasta însă nu i-a descurajat, prin perseverenţă şi experienţă, au ajuns să producă pâine bună: „Cam rău la început, am mâncat singuri primele pâini. Iar apoi au ieşit bine. Îmi amintesc şi acum euforia după primele vânzări, primii bani. Când vezi că ai obţinut o răsplată pentru efortul tău, capeţi încredere şi forţe, iar când te sună clienţii şi-ţi zic „cât de bună este pâinea dvs.” , te încurajează tare”.

Încrezătoare, riscantă şi optimistă din fire, doamna Aliona s-a adaptat bine în rol de conducătoare. „O conducătoare trebuie să fie ageră la minte, ordonată şi îndrăzneaţă, iar pentru a reuşi trebuie să ţină la scopul pe care şi la propus şi să poată să rişte, de altfel nu reuşeşti” este de părere antreprenoarea. Totodată recunoaşte, în calitate de şefă este prea loială: „Vreau atunci când vin la brutărie să fie o atmosferă calmă în colectiv, să venim cu plăcere la locul de muncă, de aceea nu obişnuiesc să strig sau să rezolv problemele cu gălăgie”.

Iurie Chistol: „Dacă businessul este prosper înseamnă că ea se descurcă bine. Am încrederea în Aliona. O femeie este capabilă de dezvolte o afacere, dar e foarte bine când are şi sprijinul susţinerea familiei. Ca să reuşească un conducător, trebuie să fie corect în toate, cu angajaţii, cu partenerii, să fie cinstit. A merge peste capete nu e cea mai bună metodă. Mă mândresc mult de soţia şi fiica mea”.

Mamă a trei copii, doamna Aliona se împarte în prezent între mezinul de 18 luni şi afacere. Sacrificiile şi efortul depus, dau roadele aşteptate. Astfel, în şase ani de la fondare, pornind de la un fel de pâine şi cinci angajaţi, întreprinderea a crescut, având acum un sortiment larg de copturi: pâine, franzele, colaci şi produse de patiserie: biscuiţi, chifle etc., dar şi 35 de angajaţi. Secţia de patiserie este cea mai nouă etapă de dezvoltare a afacerii. „Cererea de pe piaţă şi concurenţa ne-au determinat să lansăm şi o linie de patiserie. Acum producem mai multe feluri de biscuiţi, chifle etc”. Următorul pas va fi o linie de producere a torturilor, ne-a destăinui antreprenoarea.

Brutăria familiei Chistol poate satisface gusturile consumatorilor, prin sortimentul larg de produse
Brutăria familiei Chistol poate satisface gusturile consumatorilor, prin sortimentul larg de produse

 

Relaţiile dintre furnizorii de materie primă şi clienţi sunt pe mâna fiicei Irina, care este managerul tehnic al întreprinderii. „ Eu am grijă de contractele cu clienţii, de proiecte care ne permit să ne dezvoltăm. Totodată particip la discuţiile despre sortimentul producţiei, propun idei noi atât pentru produse, cât şi pentru ambalaj ş.a.” spune Irina, care de curând şi-a încheiat studiile în domeniul businessului şi administrării afacerilor.

Pâinea proaspătă pleacă spre consumatori
Pâinea proaspătă pleacă spre consumatori

 

De ce pâinea? Am întrebat. „ În casa noastră copturile erau totdeauna pe primul plan. Trăiam cu bunica, iar la sărbători toate eram încadrate în coacerea pâinii, a cozonacilor şi biscuiţilor” ne-a răspuns şefa brutăriei.

Fiind la curent cu toate noutăţile în domeniu, Aliona Chistol aprobă ideea unui utilaj performat, dar nu se grăbeşte să o implementeze. „Avem utilaj care amestecă aluatul, îl dozează şi face multe operaţii în locul omului, dar am ajuns la concluzia că pâinea făcută de roboţi nu are gustul celei pregătite de mâinile angajatelor noastre. Aşa că nu mă grăbesc să robotizez întreg procesul” ne-a spus Aliona Chistol la final.

Materialele au fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea independenței în mediile de comunicare din Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în colaborare cu Internews.

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

Lasă un răspuns

*