Discuţii despre soarta drumului Şolcani-Arioneşti

Săptămâna trecută, la Consiliul raional Soroca a avut loc o întrunire cu privire la situaţia dezastruoasă în care se află drumul Şolcani-Arioneşti. Asta după ce în 2016 conducerea fostului Minister al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor anunţa cu mare tam-tam despre începerea reparaţiei acestui traseu. Urma să fie reparat un segment de drum cu lungimea de 31 kilometri cu un credit în valoare de 17,9 milioane de euro, oferit de Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare. Dar tronsonul de drum a rămas la fel de avariat, ba chiar a degradat, iar companiile care au câştigat concursul pentru acest proiect aşa şi nu au început lucrările de reparaţie.

La discuţie au participat viceministrul Economiei şi Infrastructurii, Anatol Usatîi, (numit miercuri de Premier în calitate de Secretar de Stat la minister în domeniul construcțiilor și infrastructurii drumurilor), deputata Elena Bodnarenco (la iniţiativa căreia a avut loc această întrunire), vicepreşedintele raionului Soroca, Vladimir Nicuţă, consilierul raional Mihail Popovschi, reprezentanţii S.A. “Drumuri Soroca” ş.a. Iniţial aceştia au evaluat situaţia la faţa locului, după care discuţia a continuat în sala de protocol a Consiliul raional. Viceministrul, care este originar din Soroca, a menţionat că problema s-a iscat din motiv că una dintre întreprinderile câştigătoare “Serenissima Construzioni” din Italia a intrat în faliment, iar autorităţile republicane speră că lucrările vor fi îndeplinite de asociaţii lor “PST Group” din Bulgaria.

“În lunile februarie-martie 2017 au apărut primele semne de probleme financiare faţă de partenerul principal, deoarece aici este vorba de o asociere dintre “Serenissima Construzioni” şi “PST Group”. Noi am contactat toţi beneficiarii cu care, în conformitate cu documentele licitaţiei, contractorul avea contracte curente, cum ar fi primăria oraşului Baku, şi ni s-a spus că ei reziliază contractul. Mai erau cinci contracte în Albania, toate sunt reziliate. Apoi am aflat că au probleme în Italia şi litigii cu nişte sume extrem de impunătoare de zeci de milioane de euro. Şi imediat am cerut confirmarea formală, prin Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, şi am aflat că acolo sunt probleme esenţiale”.

Anatol Usatîi, viceministrul Economiei şi Infrastructurii: “Banca ne-a confirmat săptămâna trecută că este dispusă să ofere acest credit, dar noi aşteptăm o analiză juridică pentru a vedea care sunt riscurile în cazul rezilierii sau atunci când nu va fi reziliat contractul. Apoi vom lua decizia, fiindcă rezilierea nu este scopul nostru principal, de fapt noi dorim finalizarea construcţiei acestui drum cât mai repede, calitativ şi fără probleme. Aşa că dacă ni se va spune că rezilierea este soluţia, vom merge spre acest pas destul de dureros”.

Între timp conducerea ministerului a aflat că există un litigiu privind declararea insolvabilităţii “Serenissima Construzioni”, iar la 13 octombrie au primit confirmarea acestui fapt de la instanţa din Verona. Proiectul curent de reabilitare a traseului a fost realizat acum şase ani, iar pe majoritatea traseului se prevedea reciclarea asfaltului şi doar în unele locuri reconstrucţia drumului, astăzi situaţia este mult mai gravă şi cel mai degrabă situaţia este deja inversă, fiind necesară reproiectarea.

Deşi Ministerul Economiei şi Infrastructurii a aflat de intenţia “PST Group” de a continua proiectul, responsabilii aşteaptă şi paşi concreţi, altfel ar putea fi luată decizia de a rezilia contractul şi a se anunţa un nou concurs, ceea ce presupune amânarea lucrărilor de reparaţie cu încă un an.

Elena Bodnarenco, deputat în Parlamentul Republicii Moldova: “Sperăm că Ministerul Economiei şi Infrastructurii va găsi soluţia optimă şi va rezolva problema dată. Înţelegem că rezilierea contractului va îndepărta esenţial perioada începerii lucrărilor de reparaţie, iar pentru noi, utilizatorii acestui drum, este important rezultatul final şi ca acest lucru să fie cât mai rapid”.

Între timp pe acest traseu au început unele lucrări temporare pentru aducerea drumului în stare practicabilă. Deputata Elena Bodnarenco a menţionat că a sesizat procuratura pentru a verifica responsabilitatea membrilor comisiei care au ales o companie cu probleme. “Domnule viceministru, vă mulţumim pentru că aţi reacţionat rapid şi profesionist şi în luna iunie, când am vorbit la acest subiect în Parlament, şi acum. Ceea ce ne-aţi spus sună convingător, fiindcă sunteţi un profesionist în domeniu cu o bază teoretică bună şi cu experienţă în reabilitarea unor drumuri rele, cum a fost şi traseul Sărăteni-Soroca. Nu cred că neliniştea noastră este percepută ca un capriciu al sorocenilor sau dorinţa de a aduce în raionul Soroca sume suplimentare de bani, dar am mers de nenumărate ori pe acest drum şi aţi văzut şi dumneavoastră în ce stare este. Sper că lucrările care au început vor îmbunătăţi pe cât este posibil starea sa în perioada rece a anului, ca măcar să fie posibil să se deplaseze transportul pe aici”, a subliniat Elena Bodnarenco.

Vladimir Nicuţă, vicepreşedintele raionului Soroca: “Faptul că au apărut mecanismele şi au început unele lucrări mă face să cred că piatra s-a urnit din loc şi încetişor, poate chiar nu în termenele prevăzute de contract, urmează să fie făcută reabilitarea drumului”.

Vladimir Nicuţă a menţionat că deşi acest drum trece prin raionul Soroca, este un traseu naţional. “Mai mult de 30% din populaţia raionului Soroca locuieşte în acea zonă, este afectată şi populaţia raionului dar nu numai, afirmă Vladimir Nicuţă. Acesta este un traseu naţional şi având în vedere starea generală a mai multor drumuri din localităţile raionului Soroca, cred că acesta este drumul în cea mai deplorabilă situaţie”.

Consilierul PCRM Mihail Popovschi a propus să se procedeze ca şi în alte ţări şi pe acest traseu să fie instalate panouri mesaje “Stimaţi şoferi, cerem scuze pentru dificultăţile temporare, dar drumul îl construim pentru dumneavoastră. Toate reclamaţiile le puteţi adresa la telefonul xxx”. Amintim că în conformitate cu contractul semnat în 2016, drumul reparat urma să fie dat în exploatare la sfârşitul anului 2018.

logo_rubrica

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadeilogo_amb_finlandei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.

 

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

About Vadim Șterbate
Licenţiat în jurnalism și Master în Științe ale Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova Reporter la Revista Tinerilor Români de Pretutindeni „ACUM” (2002), Reporter la Publicaţia Periodică “Observatorul de Nord” (2002 – 2009, 2014-prezent), Reporter şi prezentator la Studioul de televiziune “Sor-TV” (2002 –2009), Reporter la “Jurnal TV” - Departamentul Ştiri, “Jurnal de Weekend” și “Asfalt de Moldova” (2009 – 2011), Reporter al emisiunii “Prima Oră” la “Prime TV” (2011- 2014)

Lasă un răspuns

*