Reparaţia drumului Şolcani‑Arioneşti (R9): a fi sau a nu fi? (2)

Acum un an Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor anunţa cu mare tam-tam despre începerea reparaţiei tronsonului de drum Şolcani-Arioneşti (R9) cu o lungime de 31 kilometri. Cu împrumutul de 17,9 milioane de euro, oferit de Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare, traseul se zicea că va fi similar celui de la Sărătenii Vechi la Şolcani. E iarăşi vară, dar drumul a rămas la fel de avariat, ba şi mai rău.

După publicarea în ziarul “Observatorul de Nord” a primei părţi a articolului ”Reparaţia drumului Şolcani-Arioneşti (R9): a fi sau a nu fi?”, au început unele lucrări pentru întreținerea celor mai avariate sectoare. Între timp am primit răspunsurile la întrebările adresate Administraţiei de Stat a Drumurilor. “Nota de începere a lucrărilor a fost emisă de către compania de consultanţă la data de 15 decembrie 2016, se spune în răspunsul la întrebarea “când vor începe lucrările de reparaţie?”, semnat de Andrei Cuculescu, directorul Întreprinderii de Stat.

Durata de execuţie contractuală a lucrărilor este de 24 luni (+365 zile perioada de notificare a defectelor), prin urmare data de finalizare a lucrărilor este la 14 decembrie 2018. Până în prezent progresul fizic al lucrărilor înregistrat de către antreprenor este de 1,8%, la 23% a timpului scurs din data de începere a lucrărilor”. Cât privește cine este responsabil de această situație, când șoferii sunt nevoiți să-și deterioreze mașinile pe un drum accidentat ni s-a spus că răspunderea este a antreprenorului. “Conform Clauzei 007 [Managementul Traficului] din specificaţiile tehnice ale contractului, antreprenorul este responsabil de întreţinerea drumului în stare satisfăcătoare, cât şi de siguranţa rutieră a participanţilor la trafic. În această ordine de idei, vă comunicăm că Î.S. ’’Administraţia de Stat a Drumurilor” întreprinde toate acţiunile necesare pentru asigurarea derulării lucrărilor de construcţie conform termenelor stabilite în contract”, se spune în scrisoarea de răspuns. L-am contactat pe Ion Morneală, inginerul responsabil pentru acest sector ca să aflăm de unde urmează să fie începute lucrările.

„S.A. ’’Drumuri-Soroca” nu are dreptul să execute lucrări pe acest drum, deoarece, conform condiţiilor contractului menţionat anterior, drumul a fost transmis în posesia antreprenorului pe perioada lucrărilor de reabilitare”.

“Prima porţiune pentru care antreprenorul a transmis documentele pentru verificare nu cuprinde localităţi şi este sectorul care începe după un kilometru de la satul Sobari şi continuă 5 kilometri spre Otaci. Vara aceasta ar trebui să vedeţi deja muncitorii care lucrează acolo. Ei se mobilizează”, ne-a zis domnul Morneală. Deşi situaţia în prezent este una propice pentru ca reabilitarea drumului Șolcani-Arioneşti (R9) să fie o reuşită, pe motiv că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor este condus de doi soroceni, Anatol Usatîi responsabil de drumuri şi Sergiu Bucătaru, răspunzător de transporturi, în realitate nu este aşa. Doamna deputat Elena Bodnarenco a plasat în această săptămână pe reţelele de socializare un răspuns primit de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor cu privire la acest sector de drum. În scrisoarea de la minister este scris că lucrările trebuiau să demareze la 12 mai 2017, iar motivul nerespectării condiţiilor contractuale este incapacitatea financiară a companiei(!!!).

“Ca soluţie pe termen mediu, având în vedere incapacitatea financiară a antreprenorului şi nerespectarea condiţiilor contractuale de către acesta, beneficiarul va examina posibilitatea de iniţiere a procedurii de reziliere a contractului cu licitarea ulterioară a acestuia”. Alte comentarii sunt de prisos.

logo_rubricaAceastă rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului logo_amb_finlandeiși nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

About Vadim Șterbate
Licenţiat în jurnalism și Master în Științe ale Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova Reporter la Revista Tinerilor Români de Pretutindeni „ACUM” (2002), Reporter la Publicaţia Periodică “Observatorul de Nord” (2002 – 2009, 2014-prezent), Reporter şi prezentator la Studioul de televiziune “Sor-TV” (2002 –2009), Reporter la “Jurnal TV” - Departamentul Ştiri, “Jurnal de Weekend” și “Asfalt de Moldova” (2009 – 2011), Reporter al emisiunii “Prima Oră” la “Prime TV” (2011- 2014)

Lasă un răspuns

*