Învățătoarea Nadejda Tighineanu a întâlnit în acest an cea de-a zecea promoție de elevi din cariera sa pedagogică, începută în anul 1985, în actuala instituție de învățământ Liceul Teoretic „Petru Rareș” din municipiul Soroca. Ea este deținătoarea titlului ”Învățătorul anului 2011”, obținut în cadrul Concursului Republican ”Pedagogul Anului”. Cu emoții mari, cu dragoste și o răbdare cultivată în timp, doamna învățătoare își așteaptă zilnic învățăceii, având pentru fiecare cheița de dezlegare a succesului.
− Ce vă place cel mai mult în profesia dumneavoastră?
− Cel mai mult îmi place faptul că lucrez cu copiii mici, gingași şi nevinovați şi pot modela din ei personalități, viitorul acestei țări.
− Ce altă meserie ați fi ales, dacă nu erați profesoară?
− Nu m-am gândit niciodată că ar putea să-mi placă altă profesie, dar cred că tot lângă sufletul copilului aş fi fost.
− Cum vă relaxați după o zi mai dificilă de lucru?
− După o zi dificilă de lucru îmi place să răsfoiesc o carte, să pregătesc ceva gustos, să vorbesc prin intermediul internetului cu copiii şi nepoțeii, să discut la telefon cu mama şi sora, care la fel e profesoară, să fac o plimbare cu soțul.
− De ce are nevoie un pedagog ca să îi fie mai ușoară munca?
− Ca munca profesorului să fie mai ușoară e nevoie de condiții bune de lucru, ceea ce avem la Liceul ”P. Rareş”, de un salariu decent, de susținerea societății şi a familiei, de sprijinul părinților din colectivul de elevi şi, desigur, de elevi sănătoși, curioși, ageri şi dornici de carte. În această toamnă rotunjesc o vârstă frumoasă şi îmi doresc sănătate mie şi celor dragi sufletului meu. Doresc să fie pace, să mă bucur de roadele acumulate pe parcursul acestor ani şi să mai pot altoi în inimile copiilor frumosul, bunătatea şi speranța. Anul acesta am întâlnit a zecea promoție de elevi şi de fiecare dată am emoții, cum vor ține minte prima zi de școală boboceii mei. De aceea mă strădui să-i captivez chiar din prima zi şi cel mai bun instrument îmi este zâmbetul, care la copii le insuflă încredere, dar părinților — speranță că totul va fi bine pe acest drum al cunoștințelor — frumos, captivant, dar şi anevoios pe alocuri.
− Vă rog să enumerați câteva sfaturi importante pentru părinți, să le urmeze pentru a-i ajuta pe copii.
− Iată cele mai înalte învățături cu care familiarizez părinții pe acest traseu: Meseria de părinte este cea mai plăcută, dar şi cea mai dificilă; Părintele este modelul pe care copilul îl urmează; Cel mai prețios cadou pentru copil e timpul petrecut cu el; Părintele trebuie să fie prietenul şi sprijinul copilului; Fiecare copil e unic şi original, nu trebuie comparat cu altul; Scopul părintelui este ca copilul să se poată integra în colectivul de elevi, în societate. Şcoala trebuie să fie prietenoasă copilului, aici el se dezvoltă armonios, urcă treptele succesului, îşi leagă prietenii. Încă de mic, el trebuie învățat să-şi respecte amicii, să le dea o mână de ajutor la necesitate, să împartă un măr, nişte jucării, cărți, emoții şi trăiri sufleteşti.
− Ce facem când avem un copil hiper-activ care ar prefera să alegre toată ziua în loc să învețe? Dar atunci când copilul, invers, e prea liniștit și nu vrea să se manifeste, ar „dormi” toată ziua în banca sa?
− În veacul nostru grăbit şi agitat, şi copiii sunt hiperactivi şi neliniștiți. Ei ascultă televizorul, discuțiile dintre părinți, vecini şi se observă impactul lor asupra comportării elevului. Profesorul împreună cu părinții au rolul de a ghida copilul în aceste labirinturi complicate ale vieții. Răbdarea, încrederea şi iubirea sunt elementele care aduc lumină în sufletele copiilor.
− Schimbările de la grădiniță la școală pot provoca stres atât copiilor, cât și părinților. Cum putem depăși mai ușor, cu calm această perioadă de adaptare?
− Prin colaborare. Parteneriatul GRĂDINIȚĂ-FAMILIE-ŞCOALĂ este o premisă a educației de calitate. Această colaborare joacă un rol important în formarea personalității copilului şi asigură trecerea lentă a copilului de la grădiniță la școală. Educația centrată pe elev ține cont de aptitudinile, interesele şi tipurile de inteligență ale elevilor. Principiile şi practicile programului „Pas cu Pas” include: Participarea familiei; Metode de predare adecvate, care țin cont de personalitatea copilului; Predarea tematică bazată pe individualizare; Centre de activitate în sălile de clasă; Instruirea continuă şi susținerea logistică a învățătorilor.
− Vă mulțumesc! Ce le doriți colegilor dumneavoastră pedagogi, de Ziua Mondială a Educației și Ziua Profesorului?
− A fi pedagog nu e un privilegiu, ci o vocație şi o mare responsabilitate. În ajunul zilei profesionale, le doresc tuturor profesorilor sănătate, perseverență, succese pe tărâmul pedagogic şi fericire pe plan personal!
Ludmila Talmazan