Obiectivul pe care și l-a stabilit Guvernul — de a reduce cu 20% la sută până în anul 2020 dependența țării de resursele energetice externe poate fi atins inclusiv prin educarea tinerilor în spiritul protecției mediului, economisirii resurselor existente și folosirii energiei disponibile în țară — eoliană, geotermală, din biomasă etc. Dar pentru asta, actualii elevi trebuie să înțeleagă și să gândească în spiritul eficienței energetice. Ion Cozma, unul dintre elevii care acum câțiva ani au înțeles beneficiile acestor măsuri, a transmis treptat propriile cunoștințe și altor copii. Face acest lucru și astăzi, doar că dintr-o altă postură — șef de direcție la Agenția de Eficiență Energetică.
”Când eram mic am stat o bună perioadă în sat la bunici, pe malul Nistrului. Ei îmi povesteau că pe vremuri Nistrul era atât de lin și de curat, încât puteai să vezi totul până la fund, să observi orice mișcare. Când am crescut, am văzut că Nistrul nu mai este cel din povestirile bunicilor mei” — cu această introducere Ion Cozma începe să ne explice cum a ajuns să fie interesat de protecţia naturii şi de tot ce face mediul mai curat.
Era în clasa a 9-a cînd a început să frecventeze cursuri aprofundate de biologie și geografie la Universitatea Pedagogică de Stat din Tiraspol, cu sediul la Chișinău. Apoi, fiind student la Universitatea Tehnică, și-a transformat ideile în proiecte.
”Un pui de om — un pui de pom”
Acum 4 ani, a câștigat primul său premiu la un concurs internațional desfășurat la Iași și a investit banii într-o livadă. Instituția beneficiară — o școală pentru copiii cu dizabilități din Hâncești, a ales-o împreună cu grupul de inițiativă ”Prietenii pământului” pe care l-a creat la Universitatea Tehnică a Moldovei. ”Am sădit un număr de puieți egal cu numărul de copii din instituție. Proiectul s-a numit ”Un pui de om — un pui de pom”. În acest fel am creat o mică livadă în spatele școlii”, povestește Ion Cozma.
”Aleea prietenilor”
Cu banii dintr-un alt premiu a cumpărat lămpi solare și le-a instalat de-a lungul unei alei din curtea aceleiași școli din Hâncești. Aleea leagă blocul unde copiii fac ore cu cel în care se află dormitoarele. Seara, când elevii mergeau la culcare, erau nevoiți să se deplaseze prin întuneric. Drept mulțumire, elevii au numit acest drum ”Aleea prietenilor”.
Lecții de eficiență energetică în zeci de școli din țară
Tot la Hâncești s-a născut și proiectul care avea să se extindă rapid în zeci de școli din majoritatea raioanelor țării. Observând interesul copiilor pentru macheta unui panou solar fotovoltaic pe care îl pregătise pentru teza sa de master, Ion s-a gândit să organizeze lecții de eficiență energetică pentru copii. A făcut mai multe machete de acest fel și pe baza lor le explica elevilor cum energia solară este transformată în electrică și apoi este utilizată la funcționarea lămpilor.
”Împreună cu colegii de la Clubul tinerilor inventatori din cadrul Universității Tehnice din Moldova am mers în zeci de școli, nu doar în Chișinău, dar și în raioane. Le arătăm copiilor cele mai simple metode de a fi eficienți energetic atât în școală, cât și acasă”, povesteşte tânărul cercetător.
Elevii afirmă că grație acestei inițiative au ajuns să afle lucruri noi și utile nu doar pentru ei, dar și pentru familiile lor.
”Am aflat despre unele modalități de a economisi energia, care, din păcate, deși au drept scop economisirea, sunt destul de scumpe. Dar cred că cele mai potrivite pentru noi sunt modalitățile ieftine de a economisi, cum ar fi instalarea aeratorului la robinet. E un dispozitiv mic și ieftin și care poate fi cumpărat în orice magazin. În schimb, ne ajută să economisim 30% din apă”, spune Victor Crascov, elev în clasa VII.
O altă elevă, Marina Podgorneac povestește că familia sa folosește becuri ergonome și pune acasă folii de aluminiu pe calorifere pentru a preveni pierderea unei părți din căldura emanată: ”A mai rămas să punem în aplicare ”trucul” cu instalarea unui mic aerator la robinet, ca să economisim și apa. O să le spun părinților despre asta”.
Elevii mai spun că astfel de lecții ar trebui să fie organizate în mod obligatoriu în școlile din țară.
”Mi-a plăcut ideea cu folia de aluminiu care trebuie pusă pe calorifer pentru a păstra căldura. Cred că un asemenea curs este demn de a fi prezentat și în alte școli ca și alți copii să afle aceste lucruri și să le pună în practică”, este de părere Iuliana Potâng.
Directoarea Liceului ”Mihail Sadoveanu” din orașul Hâncești, Maria Cojocaru, spune că a susținut predarea unor lecții de eficiență energetică, întrucât s-a convins din proprie experiență de utilitatea lor.
”Ne-am dat seama cât de important este ca elevii să cunoască de mici modalități de conservare a căldurii atunci când ”înghețam” în liceu. Am constatat că se pierde o bună parte din căldură, iar uneori iarna, când era ger, elevii din clasele primare nici nu făceau lecții. Îi lăsam să stea acasă. Cu sprijinul consiliului raional, am făcut un proiect și am obținut finanțare pentru măsuri de conservare a energiei. În sezonul rece elevii nu mai sunt nevoiți să stea la lecții cu haine groase. În sălile de clasă e cald. Consider asta cea mai mare realizare a școlii noastre din acest an”, spune Maria Cojocaru.
În total, în ultimii ani, peste 3 mii de elevi din ţară au fost instruiţi despre beneficiile energiei curate. Acum proiectul este continuat de Agenţia pentru Eficienţă Energetică, unde lucrează în prezent deja doctorandul Ion Cozma.
Pentru că, fiind în această postură, Ion are mai puțin timp pentru voluntariat, colegii săi de la Agenție sunt cei care merg în școli și le demonstrează elevilor că energia poate fi regenerabilă și ieftină.
Materialele au fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea independenței în mediile de comunicare din Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în colaborare cu Internews.
Foto/video: Agenția de presă ”New Project Media”