Soroca, Upgrade your community! / AUDIO PODCAST

0
220

Antreprenoriatul social este termenul care prinde tot mai mult contur în ultimii ani în Republica Moldova. Dar în esență, ce este antreprenoriatul social? Ne-au spus mai multe cei din echipa UpGrade Your Community, a cărui grup e inițiativă este din Soroca. Raionul nostru are potențial pentru dezvoltarea antreprenoriatului social, iar acest articol cu podcast sperăm să-i provoace pe soroceni să dezvolte acest domeniu și la noi. 

Podcast cu Sergiu Gurău despre antreprenoriatul social și o șansă la normalitate pentru persoanele vulnerabile

O afacere socială ori antreprenoriatul social, este tipul de business orientat către beneficiul societății, consumatorului și a mediului. O diferență clară între businessul clasic și antreprenoriatul social este că, 90% din profitul obținut trebuie reinvestit în soluționarea problemelor din comunitate. Antreprenoriatul social are rolul de a îmbunătăți calitatea vieții persoanelor din categoriile defavorizate, le oferă un loc de muncă și le asigură incluziunea socială. Astfel, afacerile sociale sunt o soluție pentru angajatorii, care sunt în căutare de personal, cât și pentru persoanele din grupurile vulnerabile, care au nevoie de un venit stabil și de interacțiune socială. Mai multe detalii despre antreprenoriatul social am aflat de la Sergiu Gurău, administrator al companiei de catering, Floare de Cireș, din raionul Ialoveni.

Însuși numele afacerii, „Floare de Cireș” face trimitere la misiunea asumată, cea de oferi o șansă la normalitate persoanelor vulnerabile. „Pentru noi, floarea de cireș simbolizează speranța, ce le-o oferim angajaților”, spune Sergiu Gurău, fondatorul companiei. Afacerea socială a fost lansată în 2013, primii angajați fiind 2 bucătari profesioniști și 5 tineri cu dizabilități. Peste doar opt ani de la fondare, compania numără 21 de angajați, instruiesc zeci de persoane cu dizabilități, pentru a-și găsi un loc de muncă în domeniul HoReCa, și asigură bătrânii din satul Răzeni, cu o masă caldă, de 3 ori pe săptămână.

Sergiu a fost invitatul primului episod al proiectului UpGrade Your Community, și am aflat din prima sursă ce înseamnă să conduci o afacere socială de incluziune. La întrebarea de ce a ales să se aventureze într-o asemenea afacere, Sergiu răspunde că a făcut-o pentru comunitatea sa, știind că are suficientă motivație, resurse și cunoștințe, pentru a rezolva problemele localnicilor. De altfel, proiectul Floare de Cireș este și unul de suflet pentru Sergiu, care a ales să revină în localitatea de baștină, Răzeni, după ce și-a făcut studiile la Chișinău. El a simțit că poate să ofere mai mult localității sale și să-și ajute consătenii. Atunci, a descoperit sectorul asociativ ori non-comercial și „ s-a îndrăgostit” de voluntariat și de conceptul de antreprenoriat social. Fiind un cetățean activ, implicat în multe proiecte orientate către persoanele vulnerabile, Sergiu a constatat că nu sunt suficiente campaniile de informare și că trebuie să facă mai mult pentru a opri marginalizarea persoanelor cu nevoi speciale. „Lunar, din bugetul statului, persoanelor vulnerabile li se achită pensii și compensații, dar nu li se oferă oportunitatea să lucreze și să se dezvolte. Eu mi-am propus ca în satul natal, să descopăr talente, să identific potențial în tinerii cu nevoi speciale și să-i ajut să se integreze în societate, în timp ce au un loc de muncă stabil. Misiunea mea este să combat stereotipurile cu privire la persoanele cu dizabilități”, menționează antreprenorul.

Sergiu Gurău de la bun început a dat dovadă de curaj, când a ales să deschidă o companie în HoReCa, un sector dur, competitiv, cu multe cheltuieli de întreținere și care cere multă responsabilitate. Domeniul este complicat chiar și pentru o afacere clasică, dar atunci când prioritară este misiunea de a oferi locuri de muncă pentru tinerii cu dizabilități și din categorii vulnerabile, ecuația se complică. Sergiu spune că nu ar fi putut să aleagă un alt tip de afacere, pentru că domeniul l-a ales doar după ce și-a studiat potențialii angajați. O parte din tinerii din Răzeni, n-au avut posibilitatea să meargă la școală, din acest motiv abilitățile lor de calcul și de orientate, erau reduse, ceea ce a limitat domeniile unde poate fi lansată o afacere. Totuși, întreprinzătorul a sesizat că tinerii își ajutau părinții la bucătărie sau prin gospodării și a înțeles că acesta poate fi un început bun. Mai mult decât atât, Sergiu a studiat că, pentru persoanele cu dizabilități, este important să vadă finalitatea muncii lor, iar domeniul alimentației publice, cere rezultat imediat sau cât mai curând. Astfel, au urmat multe traininguri și instruiri de specialitate, până când băieții și fetele din Răzeni au devenit profesioniști în industria alimentației publice.

Antreprenorul recunoaște că nu și-a ales un domeniu ușor, dar nu se plânge și nici nu-și dorește scutiri de la stat pentru că „în așa mod, noi din start creăm un parazitism – când o afacere așteaptă permanent să fie injectată din exterior cu anumite măsuri de suport”. Sergiu Gurău adaugă că în țară sunt disponibile mai multe oportunități anuale, de finanțare nerambursabilă, sub formă de granturi. Statul oferă subvenții pentru crearea locurilor de muncă, pentru persoanele cu dizabilități și rambursează unele cheltuieli ce țin de adaptarea locului de muncă, pentru angajații cu necesități speciale. De asemenea, pe agenda publică a autorităților guvernamentale, antreprenoriatul social ocupă o poziție de vârf, și se lucrează la introducerea unor măsuri de sprijin. Inclusiv, mass media joacă un rol important în promovarea acestui tip de afaceri.

În anul 2012- 2013, când termenul de antreprenoriat social era unul străin pentru societate, Sergiu s-a confruntat cu birocrația locală și cu multă reticență din partea donatorilor și partenerilor. Atunci când a avut cea mai mare nevoie de susținere, a primit-o din partea unor organizații din Austria, care au crezut în ambițiile sale. Sergiu împreună cu echipa sa au avut de luptat cu multe greutăți, în mare parte cu stereotipurile. Totuși, lupta cea mai dificilă au avut-o cu pandemia, când domeniul alimentației publice și de organizare a evenimentelor, a fost pus pe stop.

„Când a fost introdus primul regim de carantină, trebuia să găsim o soluție de aur: ce facem, cum întreținem afacerea și cum plătim salariile celor peste 20 de angajați. În acea perioadă, noi am fost unicii, care asigurau prânzuri calde și gratuite bătrânilor singuratici din Răzeni, care erau în izolare. Medicilor, de asemenea, le-am oferit mese calde. Datorită partenerilor și experienței, am găsit soluții ca să rezistăm și nu ne-am sistat activitate nici pentru o zi. Mai mult decât atât, pandemia m-a motivat să caut soluții de a ne dezvolta. Astfel, a apărut ideea de a ne extinde afacerea și să lansăm o mică brutărie în sat. Vrem să oferim comunității și clienților noștri, pâine și produse de panificație, de calitate”, ne povestește antreprenorul social.

Compania Floare de Cireș este membră a rețelei europene de întreprinderi sociale de inserție (ENSIE) și urmărește îndeaproape tendințele domeniului, la nivel european. „Noi ne implicăm activ în dezbaterile din domeniu, iar vocea noastră este auzită de Comisia Europeană, când sunt abordate țările din parteneriatul estic sau când se discută despre Republica Moldova. Acum suntem implicați într-un proiect Regional, alături de Ucraina, pentru promovarea antreprenoriatului social în rândul tinerilor. Acesta este un program finanțat de Uniunea Europeană – EU4Youth. De asemenea, este important de menționat că afacerile și obiectivele sociale, abordează și domeniul educației, ecologiei, economiei sau a agriculturii. Oriunde este o problemă, se poate dezvolta o afacere socială”, a conchis Sergiu Gurău.

Pentru Sergiu Gurău, concurența nu este înspăimântătoare, chiar din contra- împărtășește cu plăcere din cunoștințele și abilitățile sale, fiind deschis să comunice cu toți cei interesați să-și dezvolte o afacere socială. Mesajul lui Sergiu pentru potențialii fondatori de afaceri sociale, este simplu: „Trebuie să încerci, să practici, să vezi unde te descurci și unde nu. Doar încercând și asumându-ți riscuri vei reuși. Trebuie să crezi foarte mult în ideea ta și să mergi încrezut înainte. Sunt eșecuri, dar trebuie să înveți din ele și să mergi mai departe”.

Antreprenorul speră la un dialog constructiv între autoritățile publice și reprezentanții sectorului de antreprenoriat social. Doar în acest mod, problemele sectorului vor fi cunoscute și rezolvate. Mai mult, Sergiu Gurău menționează că antreprenoriatul social are nevoie de mai multă vizibilitate, pentru ca persoanele din categoriile vulnerabile să cunoască despre o asemenea oportunitate, iar consumatorii de rând, să fie informați despre companiile cu o înaltă responsabilitate socială.

Cu siguranță, după multe greutăți pe care antreprenorul le-a depășit, ne punem întrebarea: de unde atâta motivație? Răspunsul este unul evident pentru Sergiu: „îmi iubesc foarte multe localitatea, țara și pentru mine nu contează cum este în casa mea, ci contează cum este în afară, cum este drumul pe care merg, locul unde lucrez și cum sunt oamenii cu care interacționez”. Sergiu este convins că schimbarea în societate ține de fiecare dintre noi. Acesta este motto-ul care-l inspiră, îi dă putere să meargă mai departe și pe care-l repetă angajaților săi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.