Candidatul Partidului „Renaștere” pentru funcția de primar al mun. Chișinău, Vasile Bolea, afirmă că Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) transportă aproximativ 30-40% din totalul grâului ucrainean exportat și, în pofida veniturilor mari obținute în rezultat, are restanțe salariale pe câteva luni. Pe de altă parte, reprezentanții CFM spun că, în primele nouă luni ale acestui an, ponderea grâului ucrainean transportat de întreprindere a fost de până la cel puțin 10 ori mai mică decât cifrele invocate de Bolea. Totodată, potrivit datelor furnizate de CFM portalului Stopfals.md, instituția are restanțe salariale doar pentru o lună.
„Железная дорога получила работу выше крыши, как говорят у нас во дворе, а зарплату уже третий или четвёртый месяц не платят. 30-40% украинского зерна транзитом проходит через Молдову, а наши железнодорожники не получают зарплату. Это как? Воруют значит” (în traducere: „Calea Ferată are o grămadă de lucru, dar salariile nu se plătesc a treia sau a patra lună. Prin Moldova trece aproximativ 30-40% din grâul ucrainean exportat, dar angajații nu primesc salarii. Care este explicația? Înseamnă că se fură”), a declarat Vasile Bolea într-un interviu pentru Sputnik Moldova, plasând secvențe din interviu pe pagina sa de Facebook.
Prin R. Moldova tranzitează doar circa 2,5% din grâul ucrainean exportat
Șeful Serviciului Comercial al CFM, Dmitri Prohnițchi, a precizat pentru portalul Stopfals.md că, în anul 2022, întreprinderea a transportat ceva mai mult de 1,2 milioane de tone de mărfuri aflate în tranzit. Dintre acestea, aproape 215 mii de tone au fost cereale din Ucraina. În primele nouă luni ale acestui an, au fost transportate 930,6 mii de tone de mărfuri în tranzit, inclusiv 216 mii de tone de cereale din Ucraina. Din transportarea grâului ucrainean, întreprinderea a obținut anul trecut 66,22 de milioane de lei, iar în primele nouă luni ale acestui an – 40 de milioane.
Făcând referire la datele prezentate de CFM, economistul Veaceslav Ioniță a constatat că, de fapt, pe calea ferată moldovenească este transportat de peste 10 ori mai puțin grâu decât afirmă Vasile Bolea.
Afirmațiile lui Bolea sunt contrazise și de datele Ministerului Politicii Agricole și Alimentației din Ucraina, potrivit cărora, în 2022, după începutul invaziei militare pe scară largă a Rusiei, țara vecină a exportat 8,5 milioane de tone de grâu. În primele nouă luni ale anului curent, Ucraina a exportat aproximativ 11,8 milioane de tone de grâu. Coroborând datele oferite de CFM, reiese că această întreprindere transportă o cantitate infimă din totalul exporturilor de grâu ucrainean – aproximativ 2,5% în 2022 și sub 2% în primele nouă luni din anul curent.
Restanțele la salarii – pentru o lună
Șeful Serviciului Comercial al CFM recunoaște că întreprinderea are restanțe salariale față de angajații săi, dar acestea sunt doar pentru o lună, și nu pe trei-patru luni, cum a declarat Bolea. „Atestăm o scădere a volumului de mărfuri transportate în ultimele nouă luni comparativ cu perioada similară a anului 2022, cauzele fiind condițiile sezoniere, dar și scăderea tranzitului din și spre Ucraina. Fiind o întreprindere la autogestiune, cheltuielile, inclusiv salariile, sunt acoperite din veniturile pe care le avem din transportul de mărfuri. Astfel, odată cu scăderea volumului de mărfuri, apare și problema restanțelor la salarii. Acum, în octombrie (n.r.: comentariul ne-a fost expediat la 25 octombrie 2023), se finalizează achitarea salariilor pentru luna august. De fapt, este o reținere de o lună, deoarece în luna octombrie ar trebui să fie achitate salariile din septembrie”, a precizat Dmitri Prohnițchi.
Datele oferite de Biroul Național de Statistică arată că volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,8% – de la 1,98 milioane de tone în ianuarie-iunie 2022, la 1,68 milioane în aceeași perioadă a anului curent. Parcursul mărfurilor transportate pe cale feroviară, care se măsoară în tone-kilometru, a scăzut cu aproape o treime.
Mariana Colun,
Stopfals.md