Elevii de la specialitățile Jurisprudență și Servicii administrative și de secretariat din cadrul Colegiului „Mihai Eminescu” din Soroca, coordonați de profesoara Diana Tanas, au participat la un atelier informativ-interactiv dedicat fenomenului dezinformării, manipulării și „știrilor false”.
Într-o lume în care informația circulă rapid, iar tehnologiile avansate precum deepfake și algoritmii rețelelor sociale facilitează răspândirea dezinformării, gândirea critică devine esențială. În cadrul atelierului, elevii au analizat impactul „știrilor false” asupra societății și au descoperit cum acestea influențează alegerile politice, opiniile publice și încrederea în instituții.
Atelierul a inclus mai multe activități interactive, printre care:
* Definirea și diferențierea conceptelor – Ce înseamnă dezinformare, manipulare și „știri false”?
* Analiza tehnicilor de manipulare – Cum sunt create și distribuite informațiile false?
* Dezvoltarea gândirii critice – Cum verificăm corect sursele de informare?
* Simularea unui proces de fact-checking – Examinarea unor exemple concrete de „fake news” și compararea cu surse oficiale.
* Propunerea unor soluții – Strategii de combatere a dezinformării la nivel personal și comunitar.
La fel tinerii au avut ocazia să producă știri false în cadrul unui joc interactiv https://www.getbadnews.com/mo
Elevii au concluzionat că educația media și verificarea surselor sunt esențiale în lupta împotriva manipulării informaționale. Aceștia s-au arătat interesați de aprofundarea acestui subiect, recunoscând importanța unei atitudini critice față de informațiile consumate zilnic. Astfel de inițiative contribuie la formarea unor tineri responsabili, capabili să navigheze cu discernământ în oceanul digital al informațiilor.
Reportaj realizat în cadrul studioului pentru tineri MoJo, de la „Observatorul de Nord”, dacă vrei să faci parte din echipa noastră, ne poți scrie AICI.
Reporter: Crina Cebotari