Tineri antreprenori din Soroca: “Noi nu avem cu ce îi uimi pe germani”

Mihai Eftodii și Oleg Țurcan sunt doi tineri antreprenori din raionul Soroca, care au participat recent la o stagiere în Germania. Timp de o lună de zile sorocenii s-au aflat în capitala landului Schleswig-Holstein, Kiel, unde au avut posibilitatea să cunoască despre cum fac afaceri germanii și să viziteze companii cu renume mondial din această zonă a țării. Această oportunitate le-a fost oferită în cadrul Programului de pregătire şi perfecţionare a managerilor de la întreprinderile din diferite sectoare ale economiei Republicii Moldova, care este coordonat de către Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, iar în Germania, de către Asociaţia Obştească GIZ. Tinerii au fost asistați și susținuți la etapa aplicării de către CCI, filiala Soroca, întreprinderile lor fiind membre ale acesteia. Mai multe despre vizita sorocenilor în Germania și modul în care le-a schimbat viziunea și lărgit oportunitățile în sfera afacerilor aflați mai jos:

— În ce constă acest program?

Mihai: Programul este destinat managerilor care activează în diferite domenii. Participanți în acest program au fost antreprenori din trei țări, și anume Republica Moldova, Ucraina și Belarus. Scopul constă în schimbul de experiență dintre producătorii din țările menționate și Germania, inclusiv în sfera importului de bunuri și produse. Ceea ce ne-a interesat pe noi au fost produsele și utilajul agricol care se utilizează acolo.

— Care este nivelul Germaniei la capitolul agricultură?

Oleg: În comparație cu țările pe care le-am vizitat, Germania este o țară foarte dezvoltată, mai ales din punct de vedere tehnologic. Cu toate acestea, noi avem șanse și putem ajunge la acest nivel.

Tinerii antreprenori din Soroca alături de primarul orasului Kiel

— Pe segmentul agricultură, ce v-a impresionat acolo din ceea ce ați văzut?

Mihai: În Kiel am vizitat o livadă unde nu am văzut nimic deosebit și nou. În Moldova sunt livezi mult mai performante. În schimb, prelucrarea producției la ei se face automatizat, cu ajutorul roboților. Dacă ar fi să implementăm astfel de mecanisme în Moldova, cu toate că este foarte costisitor și degrabă nu va fi posibil acest lucru, am avea sorți de izbândă. Pe lângă aceasta, am vizitat uzine, ferme care activează în domeniul industrial și putem spune că ei au puțini angajați. Germanii au o economie înalt dezvoltată, unul din avantaje este că întregul proces de producție este automatizat. Sunt angajate doar câteva persoane care monitorizează întregul proces. Spre exemplu, am fost la o companie unde zilnic se procesează circa 1600 tone de cereale, iar la moară lucrează doar trei persoane.

Oleg: În Germania produsele sunt bio, ceea ce la noi este mai greu de obținut. Producătorii germani lucrează în cantități mai mici și acordă atenție deosebită calității. Ce ține de tehnica inovativă, am vizitat Compania Amazon, care ocupă al patrulea loc în lume la capitolul tehnică. Mi-a atras atenția o stropitoare pe sensor, ceea ce este nou pentru mine.

— Ați reușit să stabiliți relații și parteneriate cu antreprenorii germani?

Oleg: La încheierea contractelor am întâlnit careva dificultăți. Am primit mai multe sfaturi și sugestii, însă la achiziționarea tehnicii am fost redirecționați către alte persoane. La seminar am căpătat cunoștințe noi despre practicile germanilor din domeniul afacerilor, însă nu știm dacă acestea sunt potrivite și pentru țara noastră. Vizita m-a sistematizat, m-a ajutat să devin mai punctual, ceea ce în Germania este foarte apreciat.

Mihai: Un exemplu simplu de cultură am observat atunci când călătoream cu transportul public. La un moment dat am oferit unei persoane în vârstă locul meu, după care doamna s-a simțit ofensată, pentru că, probabil, am considerat-o neputincioasă.

Expozitia Biofach

— Avem șanse să devenim competitivi pe piața europeană în viitor?

Oleg: Da, în cazul în care produsul va aduce ceva nou și vom înregistra progrese în domeniul tehnologic sau vom fi mai inovativi. La moment nu este vizibilă o concurență. Noi nu avem cu ce îi uimi pe germani. Cu toate acestea, după vizita în Germania orizonturile noastre s-au lărgit.

Mihai: Dacă am avea tehnica necesară pentru prelucrarea, de exemplu, a fructelor, atunci ne-am situa la alt nivel. Noi nu avem linii de procesare. Morcovul, de exemplu, în Germania trece printr-un proces de curățare riguros, pe când la noi să realizezi acest lucru este mai dificil și ai nevoie de multe brațe de muncă. La prelucrarea legumelor Moldova se află cu 10 ani în urmă, în comparație cu cea a fructelor. Cred că noi nu suntem pregătiți pentru a concura pe piața europeană. Apropo, doar 20% din ceea ce produc germanii rămâne în țară pentru consumul intern. La noi câteva companii au produse bio, pe când în Germania toată producția se testează la calitate.

Întrevedere individuală la Compania Bitzer din Germania

— Cum vă descurcați la moment? Unde vă realizați produsele?

Mihai: În prezent o bună parte din ceea ce producem din cantitatea de prune, mere, nuci este exportată în Federația Rusă, și o mică parte în România.

Oleg: Piața noastră de desfacere este combinată. Cireșele, caisele, prunele, miezul de nucă sunt realizate pe piața internă.

— Mulțumim pentru sinceritate și cele împărtășite cititorilor noștri. Vă dorim mult succes în continuare!

Programul moldo-german de sporire a calificării managerilor de la întreprinderile economiei naţionale a Republicii Moldova este destinat formării noii generaţii de manageri contemporani, capabili să-şi desfăşoare afacerea cu succes atât în ţara proprie, cât şi pe piaţa mondială. Programul MTP presupune un stagiu de instruire şi informare de o lună de zile în Germania.

Participanţii Programului sunt parte a comunităţi impunătoare de manageri tineri din ţările participante la MTP: Germania, Rusia, Ucraina, Belarus, Kazahstan, Uzbekistan, Kîrgîzstan, Azerbaidjan, Moldova, China, Vietnam şi India care au posibilitatea să-şi promoveze afacerea şi în aceste ţări. Programul va derula și în acest an, iar cu detalii vom reveni în unul din numerele viitoare ale ziarului.

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.