Drum bun la… dezbateri!

1
80
fotografie simbol

imagesLuni, 23 ianuarie, în sala de protocol a Consiliului raional Soroca au avut loc dezbateri la tematica drumurilor din raion, unde s-a discutat despre problemele din domeniu şi utilizarea bugetului aprobat pentru acest sector. Au dat curs invitaţiei redacţiei ziarului conducerea raionului, primari, consilieri şi reprezentanţi ai societăţii civile. Evenimentul se doreşte a fi o platformă tradițională care ar cataliza mărirea gradului de transparenţă a autorităţilor publice locale (care, deşi anul trecut s-au situat pe locul I, au luat doar 55 de puncte din cele 100 — n.a.) şi implicarea societăţii civile, dar şi a autorităţilor de nivelul I în planificarea şi monitorizarea mijloacelor publice destinate infrastructurii rutiere. Vă propunem să citiţi câteva dintre opiniile pe care le-am spicuit în cadrul dezbaterilor.

dezbateri

Ghenadie Muntean, preşedintele raionului Soroca:

La capitolul drumuri dumneavoastră ştiţi că surse sunt puţine, dar probleme foarte mari. Împreună cu dumneavoastră putem afla cum le soluţionăm şi cum să cheltuim mai eficient banii preconizaţi. Pentru anul 2017 avem câteva momente plăcute, căci domnul Iurie Chirinciuc, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, ne-a confirmat că, deşi nu are pe deplin bani în Fondul Rutier, dar ceva bani o să ne aloce pentru porţiunea de drum spre intrarea în oraşul Soroca dinspre Chişinău şi poate vom putea reabilita încă un kilometru.

Alexandru Sorocean, șeful Secţiei construcţii, gospodărie comunală şi drumuri:

Până în prezent toate drumurile raionale sunt la balanţa Administraţiei de Stat a Drumurilor a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. Consiliul raional nu deţine nici un metru de drum. Cu toate acestea, Consiliul raional Soroca a luat în 2013 un credit în sumă de 5 milioane lei şi a elaborat 9 proiecte tehnice în sumă totală de 644 milioane de lei pentru renovarea acestor drumuri raionale.

Boris Ivasi, locuitor al oraşului Soroca:

Eu vă propun să-l luaţi pe domnul primar de la Parcani, căci el ştie cum se câştigă proiectele, şi toţi banii care vă vin vouă să meargă contribuţie la proiecte. Aceasta este unica salvare, altfel nu faci nimic cu 96 mii de lei. Cu aceşti 96 mii de lei care pot fi zece procente din contribuţie veţi avea un milion de lei, nu-i aşa?

Valentina Ceban, primarul comunei Ocolina:

Eu bănuiesc că atunci când aţi luat decizia de închidere a gimnaziului din Ţepilova şi transportarea copiilor, prioritar era siguranţa sănătăţii şi vieţii elevilor. Abia la insistenţa primăriei acest drum a fost inclus în categoria drumurilor de acces, dar până acum nu a fost. Da dumneavoastră aţi reparat acolo intrarea în sat, dar recent a fost aşa un gheţuş că te temeai să mergi, dar aşa au fost duși copiii. Trebuia mai întâi de inclus porțiunea aceasta în categoria drumurilor de acces, şi după aceea de închis instituţia.

Ivan Alexei, primarul satului Hristici:

Noi avem spre satul Hristici o porţiune de drum foarte avariată. Domnii de la S.A. “Drumuri Soroca” l-au reparat de câteva ori anul trecut, dar dacă-i pământ şi nisip se fac mereu valuri. Acolo sunt multe accidente rutiere unde oamenii au decedat din cauza că drumul este rău. Am vrea să fie alocaţi bani pentru reparaţia acestui drum.

Eugenia Răilean, consilier raional:

Până nu o să fie o licitaţie aşa cum se cade, iar cei care le vor câştiga nu vor căuta materiale ieftine, atunci calitatea drumurilor nu se va schimba. Cu regret, peste tot este aşa, iar câştigătorul foloseşte cele mai ieftine materiale.

tabel

Vitalie Moraru, şeful S.A. “Drumuri-Soroca”:

Aşa situaţie a fost în 2014, când pe linie de partid primăriile au primit câte două-trei sute de mii de lei. Majoritatea primăriilor au făcut contracte cu un responsabil tehnic care primea de la 1 până la 5 procente din sumă. Şi când erau efectuate lucrările responsabilul tehnic punea semnătura. Primăria, ca să confirme calitatea materialelor, îşi ia un responsabil tehnic, un om care răspunde prin semnătură de calitatea materialului şi lucrările efectuate.

Ion Spătaru, consilier raional:

Consiliul raional a aprobat în 2016 strategia de dezvoltare a raionului pe perioada 2016-2022. La punctul 1.5 este compartimentul infrastructura drumurilor. Acolo sunt proiectele pe care le-a menţionat domnul preşedinte şi domnul Sorocean, ele sunt puse în strategie. Când vor fi identificate sursele de finanţare, ele vor fi puse în aplicare. Referitor la bani, consiliul raional în toată perioada de când există, din 2003 încoace, niciodată nu a avut bani suficienţi să rezolve toate problemele pe care le are. Probleme sunt foarte multe, iar bani foarte puţini.

tabel

Serghei Cetulean, primarul comunei Parcani:

Noi, primarii, avem experienţă de valorificare a surselor financiare pentru reparaţia drumurilor datorită faptului că în 2014-2015 ni s-a alocat o anumită sumă de bani şi nu a fost vreo primărie care să nu valorifice banii, în afară de una, unde au fost chestiuni locale. Vreau să vă spun că arma noastră cea mai puternică în achiziţiile publice este caietul de sarcini. Cum l-ai alcătuit, aşa trebuie să efectueze agentul economic lucrările conform cerinţelor noastre. Noi suntem obligaţi de lege să selectăm după cel mai mic preţ, dar în caietul de sarcini eu nu pun molozul cel mai ieftin, dar îmi pun un material bun care într-adevăr este calitativ.

Lilian Maxim, primarul comunei Voloviţa:

Noi avem un deviz de cheltuieli de 500 mii lei, iar pentru Voloviţa sunt alocate 222 mii lei. Dacă adun doi ani aceşti bani şi mai punem 50 de mii lei de la primărie putem face o lucrare mare. Ar fi bine să fie posibil acest lucru, dar să nu cheltuim câte 222 mii lei în fiecare an.

Oleg Rozimovschi, primarul comunei Dărcăuţi:

Poate ar fi bine de creat o strategie pe raion cu drumurile locale din toate primăriile ca să ştim la ce nivel sunt ele? Ar fi bine să fie un grafic de reparaţie a drumurilor, ca să nu fie dubii că se alocă bani doar pe aceleaşi sectoare de mai multe ori, iar altele rămân fără finanţare.

indicator

Leonid Buga, primarul comunei Vădeni:

S-a vorbit de drumul de la Vădeni, care este un drum foarte bun. Le-aş dori şi colegilor din raion ca toate primăriile să aibă aşa drumuri. Ceea ce este legat de drumurile locale, fiecare primar cunoaşte bine situaţia pe care o are în teritoriu. La Vădeni au fost reparaţi şapte kilometri de drumuri şi depinde foarte multe de întreprinderea care a executat lucrările. La aceşti trei kilometri unde a fost pus moloz din Egoreni eu pot să vă demonstrez că lucrul a fost efectuat calitativ şi este bun şi în ziua de astăzi. Dacă aş fi pus alt material, mai scump, nu mi-ar fi ajuns pentru toată această porţiune.

Vitalie Muntean, primarul comunei Rubleniţa:

Noi depindem de Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, care dă bani pentru drumuri, dar şi de ADR Nord. Poate ar fi bine de cerut ca să dea bani şi direct la raioane după cum se dă acum şi la sate, după numărul de populaţie. Şi încă ceva, acuşi o să vină banii pe conturi, dar avem noi tehnică destulă? Nu vom păţi aşa ca şi cu grădiniţele când ne vom apuca de lucru toţi odată?

Victor Cobăsneanu, redactorul-şef al ziarului “Observatorul de Nord”:

Eu vreau să spun că am asistat la un strigăt în pustiu, iar ziarul va fi în rolul câinelui care latră, iar caravana va trece. Fiindcă în spatele la tot ce am vorbit azi aici stă Măria Sa politica. Dacă la noi s-a politizat şi rahatul, scuzaţi de expresie, şi Soroca va avea staţie de epurare când vor zbura porcii, exact aşa s-au politizat şi drumurile. Fiindcă totul vine de sus, iar conducerea republicii nu se poate clarifica cu vectorul. Ruşii ne-au demonstrat că ei nu construiesc drumuri în Moldova, iar fără ajutorul Uniunii Europene Republica Moldova nu va construi drumuri niciodată. Astfel, ca să-i vină „rândul” primăriei Hristici, să zicem, ca să fie construite drumurile, trebuie să treacă cincizeci de ani.

logo_rubricaAceastă rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului logo_amb_finlandeiși nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.


Articolul precedentÎNTRE NISTRU ȘI PRUT: Dealul Bălăneşti
Articolul următorREȚETA DE ACASĂ: Sos alb cu ou
Licenţiat în jurnalism și Master în Științe ale Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova.

1 COMENTARIU

  1. Cind o sa demonstrati ca doriti sa faceti beneficii o sa va vina si banii.Exista sate in RM unde se atrag o gramada de Fonduri si ajutoare .La Soroca nu se respecta CETATEANUL si de aici se incepe toata istori.Lumea a vazut cum sau facut investitii si astia de pe loc si-au batut joc de banii cuiva si nu vorbesc aiurea.Eu am fost victima cind un moldobaran ma santaja cu o portiune de drum oferita de statul American si clar am facut galagie ,am trimis o scrisoare la investitor si ce ati obtinut .S-au intors de la voi.Acuma la fel e plin orasul de afaceri ilegale ,voi habar nu aveti in ce lume traiti .Face-ti ordine in oras ,demonstrati ca sunteti corecti si lumea o sa stee cu voi de vorba ,dar de momento nu prezentati interés sunteti o strinsura de doritori de tot gata.O sa continuati asa o sa va arunce cite un os si cu asta ramineti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.