O fabrică de confecții din Soroca se dezvoltă îndrăzneț, înfruntând provocările. Fondată în anul 2003, cu doar două cusătorese angajate pentru coaserea uniformelor și echipamentului de protecție, întreprinderea s-a transformat într-o fabrică cu mai multe linii de producere și zeci de angajați. Piesele vestimentare confecționate în aceste ateliere au fost prezentate pe podiumurile din mai multe capitale europene.
Printre articolele produse la fabrică sunt și uniformele școlare, în mare parte acestea erau create pentru școlile-internat din țară
O nișă liberă — uniforme și haine de protecție
La începutul anilor 2000, când o companie moldo-italiană din domeniul industriei ușoare se desființa, Andrei Mârza, director executiv al acelei întreprinderi, a decis să pună bazele unei afaceri proprii în același domeniu. Astfel, la începutul anului 2003, și-a lansat activitatea, având angajate două cusătorese. Pentru a-și dezvolta afacerea, soroceanul a decis să axeze activitatea întreprinderii pe producerea uniformelor și echipamentului de protecție: “Am încercat, la început, să confecționăm cele mai simple modele pentru piața internă. Aceasta era nișa în care puteai foarte ușor să intri și să te dezvolți pas cu pas”, își amintește întreprinzătorul.
Posibilitatea de a participa la licitații naționale a deschis noi oportunități de dezvoltare a întreprinderii. Între anii 2004-2006, întreprinderea a participat la aproximativ 20 de licitații naționale, în multe cazuri câștigându-le. În special erau comenzi de confecționare a uniformelor pentru elevii din școlile-internat din țară. Volumul de muncă depășea capacitatea celor două cusătorese, dar nu a permis decât angajarea a încă patru lucrători în următorii ani. Astfel, până în 2009, la confecții activau șase cusătorese.
1 – Anul de activitate 2 – Numărul liniilor de producere 3 – Numărul de cusătorese
Criza economică — efect invers
Din 2008 încoace, întreprinderea s-a dezvoltat mai ritmat, iar criza economică ce a închis mai multe afaceri a avut un efect invers asupra fabricii din Soroca, susține domnul Mârza.
“În 2008, aveam comenzi destul de mari, am avut și o creștere esențială comparativ cu anii 2003-2005. Cred că și în anii de criză poți găsi comenzi. Chiar și pe vreme de război, îmi amintesc de la lecțiile de istorie, fabricile de confecții aveau totdeauna de lucru… Era nevoie de uniforme pentru militari etc.”.
Treptat, întreprinderea devenise mare pentru piața locală, dar mică pentru piața națională, unde, pentru a produce în cantități mari, e nevoie de mai multe brațe de muncă. Așa că managerul a decis să-și dezvolte afacerea.
Elena Gumenco
Elena Gumenco, specialistă pe dezvoltarea businessului, Secția economie a Consiliului raional Soroca:
“În raionul Soroca activează trei întreprinderi care prestează servicii de confecționare a hainelor, dintre care două cu capital străin. Peste 1000 de persoane din orașul și raionul Soroca sunt angajate la aceste fabrici. Din cifra comună de afaceri, din serviciile prestate în 2016, de peste 75 milioane lei, bugetul public național a primit peste 24 milioane lei în formă de impozite și taxe. În 2016, pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și a spori calitatea produselor, au fost investite peste 2 milioane lei în procurarea utilajului performant”.
Incubatorul de Afaceri — pista de lansare a viselor
Un rol important în dezvoltarea afacerii l-a avut Incubatorul de Afaceri din Soroca (IAS), unde întreprinderea a fost incubată alături de alți 15 rezidenți (2009). Antreprenorul își amintește cu satisfacție de perioada în care a fost încurajat și susținut.
“În formularul de aplicare era întrebarea: “Care este visul dvs. privind dezvoltarea afacerii?”. Am scris că visul meu este să ajungem de la șase lucrători la o linie performantă de producere cu 30 de angajați, să organizăm servicii pentru export, să dezvoltăm colecții proprii.
– V-ați realizat visul?
Da, practic l-am realizat în al treilea an de participare la IAS. Ca rezident IAS mizai pe propriile forțe, dar totuși te gândeai că ai și o susținere. Asta te încuraja mai mult ca să ai idei îndrăznețe și să le aplici. Iată, din 2003 până în 2010 lucram de parcă băteam pasul pe loc, cu același număr de lucrători. Dar aici parcă mi-au apărut aripi, o încurajare că sunt rezident IAS. Am câștigat grantul de 10 mii euro pentru utilaj nou, am aplicat și contribuția proprie și am format o linie de producere practic timp de o lună. Asta mi-a dat putere să visez la mai mult”.
La finalul procesului de producere, se efectuează controlul calității articolelor vestimentare
Un proiect implementat în aceeași perioadă cu AOFM și susținut de Guvernul RM, în care șapte șomere au fost instruite în domeniul confecțiilor, i-a permis crearea locurilor de muncă și angajarea celor șapte femei.
Cu noi forțe, întreprinderea își putea asuma comenzi mai mari, care nu au întârziat să apară. Astfel, în 2010, fabrica a câștigat licitația națională pentru confecționarea a 4500 de uniforme și aproximativ 3600 unități de îmbrăcăminte de iarnă pentru Armata Națională — o nouă provocare.
În același an, întreprinderea a semnat primul contract de colaborare cu un partener din străinătate – un studio de design, pentru care a confecționat haine pentru dame. Colecția elaborată de un designer din Norvegia și realizată la Soroca a fost prezentată la Londra, Paris și Oslo. Dar cel mai important, această experiență a încurajat antreprenorul din Soroca să viseze la o colecție proprie.
Proiectele — o posibilitate de dezvoltare a businessului
Din proprie experiență Andrei Mârza confirmă că proiectele finanțate de diferite organizații internaționale sunt o bună posibilitate de dezvoltare a businessului mic și mijlociu, dar antreprenorii trebuie să fie activi, să aplice pentru granturi, să implementeze proiectele corect și onest, să-și creeze o reputație bună. Domnul Mârza profită de asemenea posibilități. Astfel, datorită unui nou proiect finanțat de BERD, cu o parte de grant de 4850 mii euro și contribuția proprie, a implementat o strategie nouă de dezvoltare. A fost creat un web site și înregistrată marca comercială proprie. Ulterior au fost stabilite relații cu o companie italiană, iar mai apoi au fost semnate contracte de lungă durată între întreprinderi. Activitatea se desfășura în sistem Lohn, ceea ce înseamnă că la fabrica din Soroca are loc doar coaserea articolelor, țesăturile și accesoriile aparținând partenerului din Italia, unde erau exportate articolele gata.
Pentru că partenerii străini preferă colaborarea în acest sistem, la finele anului 2014 s-a decis lansarea celei de-a doua linii de producere, destinată executării comenzilor în sistem Lohn, pentru export.
În atelierele fabricii au fost cusute articole precum costume pentru schi, pantaloni pentru motocros, hanorace etc., comandate de parteneri din Italia, Belgia, Rusia ș.a.
Pentru a face față volumului mare de lucru, anul trecut, întreprinderea a organizat împreună cu AOFM instruirea a încă 27 de șomere, dintre care 11 au fost angajate. Femeile sunt bucuroase că au posibilitatea să muncească acasă, lângă familie.
Succesul înseamnă și o echipă bună
Succesul întreprinderii se datorează și echipei de management, în care sunt selectați profesioniști, oameni capabili să organizeze lucrătorii eficient și productivitatea să fie la nivelul așteptărilor. Totodată, cerințe înalte sunt și pentru cusătorese: cunoștințele în domeniu și disciplină sunt doar câteva dintre acestea. În schimb, angajatorul le oferă un salariu stabil – în medie 4000 lei, pachet social și subvenționarea prânzului cu 50%. Iar pentru crearea unei atmosfere calme, plăcute în colectiv, administrația întreprinderii organizează sărbători și petreceri în comun: Ziua profesională a lucrătorului din industria ușoară, 8 Martie, etc.
Andrei Mârza: “În domeniul industriei ușoare sunt mai multe temeiuri de conlucrare decât de concurență. Concurența se simte mai ales la tenderele naționale, dar mai mult concurența este pentru brațele de muncă. Unde sunt condiții mai bune, motivație mai bună și atmosferă în colectiv, acolo și oamenii vin la lucru.
Promovarea contează!
“Mai ales în ultimii doi ani, am înțeles că este foarte mare necesitatea de a promova imaginea firmei, brandul firmei prin diferite metode”, opinează domnul Mârza. Într-un proiect inovativ, câștigat în cadrul ONU, am deschis un magazin-internet prin care facem imagine firmei, colecțiilor. Este foarte importantă dezvoltarea imaginii, planurilor firmei și prin mass-media. Anul trecut, după apariția la o emisiune TV am stabilit o relație de colaborare cu o firmă. A fost impact direct. Astfel, am decis, la sfârșitul anului 2016, să ne unim eforturile să primim noi investiții pentru dezvoltarea firmei, să finalizăm toate lucrările de reconstrucție și construcție în încăperile noi în care am trecut din IAS – am trecut în încăperi de două ori mai mari și avem posibilitate să implementăm noi proiecte de dezvoltare”.
În anul 2015, întreprinderea a produs servicii în volum de 3, 249 milioane lei, aceeași cifră fiind atinsă doar în primele șase luni ale anului curent.
Propria colecție
Antreprenorul demonstrează revista colecției elaborate în colaborare cu designerul norvegian, demonstrată la Londra, Paris ș.a.
Experiența de colaborare cu designerul străin a încurajat antreprenorul să creeze propria colecție. Aceasta a apărut în 2013. Bluzele, rochiile, paltoanele pentru femei au fost expuse în cadrul expoziției „Fabricat în Moldova”, dar și la Botoșani. O idee inovativă, realizată de domnul Mârza și echipa sa, sunt torbele din materiale naturale, biodegradabile, ca răspuns la inițiativa Guvernului de a renunța la pungile din plastic, dar și alte două colecții originale aflate în proces de lucru/elaborare: husele pentru sticle de vin în stil național și o colecție de haine pentru toată familia cu ornament tradițional. Ambele colecții sunt confecționate din stofă naturală, care nu dăunează nici omului, nici naturii.
Huse ecologice pentru sticle cu vin, produse la Soroca
“O sticlă de vin moldovenesc în husă națională. Cred că nu este o rușine să o duci în Rusia, Franța sau Germania. Se vede că aceasta este din Moldova. Am hotărât să elaborăm colecții proprii de haine din țesături biodegradabile: in, bumbac etc., destinate pentru toată familia, în complex cu aceste accesorii. Tradițiile trebuie păstrate, promovate, dar să nu uităm de elementele noi ce apar în viața noastră. Sunt convins că toate elementele moderne, dar care țin o legătură cu elementele tradiției noastre au o reușită și în vânzări”, susține antreprenorul, care planifică lansarea a încă două linii de producere și angajarea încă a 40 de persoane.