Cum sorocenii descoperă Uniunea Europeană

161

În calitate de turişti, businessmani sau în vizită la rude, odată cu liberalizarea regimului de vize între Republica Moldova şi Uniunea Europeană (UE), sute de soroceni s-au îndreptat spre ţările-membre ale UE. Cele mai populare destinaţii sunt Grecia, Italia, Franţa, România. Indiferent de perioada în care s-au aflat peste hotare sau cu ce scop au călătorit, majoritatea oamenilor se arată impresionaţi de faptul cât de simplu este în prezent să circuli în spaţiul UE, precum şi de locurile văzute, de modul de trai al cetăţenilor UE…

„În drum spre Paris am ales să călătoresc cu autobuzul ca să pot vedea mai multe locuri din alte ţări. Am rămas plăcut impresionată, inclusiv de România, pe care am văzut-o în anii ’90 şi care s-a modernizat mult — cred că se datorează faptului că este membră a UE. Îmi doresc să fie şi în ţara mea aşa cum e în ţările europene: guvernarea are grijă de oameni, iar oamenii trăiesc, dar nu supravieţuiesc în limita salariilor şi pensiilor cum e la noi”. / Foto din arhiva personală

În primul rând, regimul liberalizat de vize scurtează distanțele între părinți și copii, totodată scutește moldovenii de a căuta căi ilegale de a ajunge în spațiul UE”, consideră Lucia Ungureanu din satul Racovăț, localitate faimoasă pentru faptul că o bună parte a populației muncește în afara țării. Doamna Lucia cunoaște din propria experiență diferența dintre a călători în țările europene în baza vizei și în baza pașaportului biometric. Pentru a-și vedea fiica și ginerele aflați de mai mulți ani la muncă în Franța femeia s-a pomenit în faţa alegerii: ori pleacă mama la fiică, ori invers. “Copiii lucrau, dacă veneau în țară nu s-ar fi putut întoarce înapoi. Așa că am hotărât să plec eu în vizită. Cu greu şi cu cheltuieli de circa 700 de euro am obținut viză pe o perioadă de şase luni și astfel în vara lui 2011 am ajuns în Franța pentru prima oară. Toamna m-am dus din nou ca să-mi văd nepoţica nou-născută”, își amintește soroceanca. În următorul an, doamna Ungureanu a plecat din nou la Paris, de această dată în baza pașaportului biometric. Atât cheltuielile, cât și emoțiile au fost diferite în comparație cu experienţa anterioară, își amintește femeia. “Situația în care se afla Republica Moldova până la liberalizarea regimului de vize a impus mai mulți moldoveni să călătorească ilegal, să recurgă la șiretlicuri, să vină în conflict cu legea, să-i mustre conștiința. Când am călătorit în baza pașaportului biometric, eram liniștită, mă simţeam cetăţeancă cu demnitate, ştiam că sunt în limitele legii”.

Auzind de posibilitatea de a circula liber în spațiul UE, cuscrele Zinaida Mitrofan și Maria Țapu din aceeaşi localitate s-au gândit să-și bucure copiii şi nepotul pe care nu i-au mai văzut de patru ani, vizitându-i în capitala Greciei. “Nu vrei în Grecia? Hai să ne facem și noi pașapoarte biometrice și să le facem o surpriză la ai noștri, mi-a propus cuscra. Am făcut pașapoartele, apoi i-am anunțat totuși ca să ne aștepte. Ne-am cumpărat și asigurare medicală, totul după reguli, ne povesteşte Maria Ţapu cum s-a hotărât să plece în vizită. „S-au bucurat mult copiii și nepotul. Ne-au făcut excursii și la mare și prin centrul Atenei…”, își amintește femeia. Pensionara recunoaște: “dacă nu deschideau frontierele, slabă nădejde că mă duceam să-i văd ori să mă duc peste hotare”. Bunicile s-au întors acasă cu multe amintiri frumoase despre reîntâlnirea cu cei dragi, peisajele irepetabile din Grecia, impresionate de curăţenia şi de ordinea din oraş, de cultura oamenilor, dar şi cu multe fotografii.

Sorocencele Maria Ţapu şi Zinaida Mitrofan, împreună cu nepotul Cristi, în excursie la una dintre cele mai cunoscute atracţii turistice din Grecia — dealul Acropole. „La anii mei şi cu pensia mea nu mai ajungeam pe aici, dar dacă a fost posibil cu paşaportul biometric — am venit”, spune Maria Ţapu. / Foto din arhiva personală

Tot în UE au ales să-şi petreacă vacanţa două cupluri tinere din satul Rubleniţa: Irina şi Sergiu Petcu, Cristina şi Sergiu Ursachi. Dacă anterior ei alegeau drept destinație pentru vacanță Turcia sau Ucraina, oportunitatea nouă i-a determinat să opteze pentru Grecia. “Unicul efort a fost să ne perfectăm pașapoartele, dar e mult mai simplu decât să obții o viză. Ne-am deplasat cu mașina personală, așa că am reușit să vedem și România, și Bulgaria. Ne-am bucurat că nu am stat la coadă în vamă, deoarece procedura de trecere a frontierei este foarte simplă și comodă”, își amintesc Irina și Cristina. “Grație acestei posibilități am văzut locuri noi, am cunoscut culturi noi. Ne-a plăcut foarte mult în Grecia. Oamenii sunt foarte simpli, binevoitori. Despre locurile impresionante și curățenie nici nu mai zic… ”, a menționat Sergiu Petcu, care ne-a mai spus că deja planifică pentru gaşca lor o nouă călătorie în una sau chiar câteva dintre cele 30 de ţări în care pot călători acum cu paşaportul biometric.

Mai nou, Sergiu Ursachi, care este şi antreprenor, s-a întors recent din Estonia, unde s-a aflat într-o vizită de lucru. Tânărul businessman s-a deplasat tot în baza pașaportului biometric, fapt care i-a economisit și timp, și bani. “Având o zi liberă dintr-o săptămână, cât m-am aflat în Estonia, am hotărât să profit de ocazie și să vizitez și orașul Helsinki, din Finlanda. Marea mea uimire a fost faptul că a trebuit să demonstrez pașaportul doar pentru a-mi procura biletele de călătorie cu vaporul. În rest niciun control, foarte ușor și comod, am simțit cum sistemul lucrează pentru oameni. Noi tot suntem cu jumătate de pas cetățeni ai UE, dacă ceilalți oameni vor dori să mai facem altă jumătate de pas înainte, vom avea doar de câștigat”, este e părere antreprenorul.

De la stânga la dreapta: Sergiu şi Irina Petcu, Cristina şi Sergiu Ursachi „Până acum peteceam cel mai des vacanţele în Ucraina, pentru că nu era nevoie de vize şi cheltuielile nu erau mari, în comparaţie cu odihna prin intermediul agenţiilor de turism. Acum putem călători de sine stătător, la preţuri moderate. Cu actele de identitate moderne ne putem planifica vacanţele cum vrem”, a opinat Cristina Ursachi. / Foto: Tatiana Zabulica

Potrivit informaţiilor oferite de Secţia de Evidenţă şi Documentare a populaţiei Soroca, se atestă o tendinţă de majorare a numărului de solicitări pentru perfectarea paşapoartelor biometrice. „În primele patru luni ale anului 2015 au fost perfectate 1800 de paşapoarte biometrice, în comparaţie cu 1100 perfectate în aceeaşi perioadă a anului trecut”, ne-a informat Vadim Sârghi, şeful secţiei. În total din aprilie 2014 până în prezent, circa 10 mii de soroceni şi-au perfectat paşapoarte de tip european.

Tatiana Mitrofan

Acest material a fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea independenței în mediile de comunicare din Moldova”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în colaborare cu Internews.

Articolul precedentFără vize în Uniunea Europeană, bilanţul unui an
Articolul următorMicrobuzul care a schimbat viaţa copiilor din Donici

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.