Cere socoteală pentru banii publici
Zilele acestea am aflat că Banca Europeană de Reconstrucție și Banca Europeană de Investiții va acorda Republicii Moldova un credit în mărime de 300.000.000 euro pentru reconstrucția și modernizarea a trei drumuri importante. Or, primul lucru la care m-am gândit a fost că, în sfârșit, își va găsi rezolvarea și problema cu barbă – reconstrucția porțiunii de drum Șolcani-Arionești care, în opinia mea, poate fi considerată de cea mai proastă calitate nu doar în Europa, dar și în lume. Mare însă mi-a fost dezamăgirea când am aflat că nici de data aceasta „nu avem noroc” și că acești bani vor fi folosiți la reconstrucția altor trei drumuri importante – șoseaua de centură a Chișinăului (M2), tronsonului Chișinău-Comrat-Giurgiulești și porțiunea de drum care începe de la granița cu Ucraina, în satul Criva și prin Bălți, Chișinău și Tiraspol se finalizează tot la granița cu aceastî țară.
Și dacă banii din credite nu ajung și pe la noi, toată speranța este în banii publici, dar…din anul 2016 tot se promite reabilitarea acestui drum, dar mai departe de niște lucrări „în alb”, pentru a mozoli ochii oamenilor care au de suferit din cauza acestul „drum al vieții”, nu s-a mers și…nu se știe când se va merge. Până la sfârșitul acestui an, cu siguranță, lucrurile vor rămâne pe vechi.
Altfel, pe parcursul ultimilor patru ani, redacția noastră a scris în repetate rânduri despre starea de lucruri de la acest obiect…strategic, iar în mod telegrafic această epopee se prezintă astfel: În anul 2016, Observatorul de Nord scria că „…din luna iulie începe reparația tronsonului de drum Şolcani-Arioneşti, care va costa 17,9 milioane de euro. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a avut la 15 iunie prima întrevedere cu reprezentanții companiei italiene care se va ocupa de reabilitarea traseelor R34 – Hâncești – Leova – Cantemir și R9 Soroca – Arionești. Compania italiană a fost angajată în urma unui concurs public să repare 114 km de drum. Costul contractului este de aproximativ 71 de milioane de euro. Banii au fost oferiți de Banca Europeană Reconstrucții și Dezvoltare, sub formă de împrumut. Ministrul de atuci al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, declara că “Principalele obiective sunt reabilitarea sistemului rutier existent, demolarea și construcția podețelor. Construcția sistemelor de drenare și realocare a utilităților existente. Pentru a atinge parametrii necesari se vor aplica secțiuni de reciclare la rece și secțiuni de reconstrucții în funcție de starea drumului existent. Conform contractului, lucrările urmează să fie finisate în doi ani de la mobilizarea lucrătorilor pe șantier.”. Rezultat – zero!
…Anul 2017, iulie: Acum un an Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor anunța cu mare tam-tam despre începerea reparaţiei tronsonului de drum Şolcani-Arioneşti (R9) cu o lungime de 31 kilometri. Cu împrumutul de 17,9 milioane de euro, oferit de Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare, traseul se zicea că va fi similar celui de la Sărătenii Vechi la Şolcani. E iarăşi vară, dar drumul a rămas la fel de avariat, ba şi mai rău. După publicarea în ziarul “Observatorul de Nord” a primei părţi a articolului ”Reparaţia drumului Şolcani-Arioneşti (R9): a fi sau a nu fi?”, au început unele lucrări pentru întreținerea celor mai avariate sectoare. Între timp am primit răspunsurile la întrebările adresate Administraţiei de Stat a Drumurilor. “Nota de începere a lucrărilor a fost emisă de către compania de consultanţă la data de 15 decembrie 2016, se spune în răspunsul la întrebarea “când vor începe lucrările de reparaţie?”, semnat de Andrei Cuculescu, directorul Întreprinderii de Stat. Durata de execuţie contractuală a lucrărilor este de 24 luni (+365 zile perioada de notificare a defectelor), prin urmare data de finalizare a lucrărilor este la 14 decembrie 2018. Până în prezent progresul fizic al lucrărilor înregistrat de către antreprenor este de 1,8%, la 23% a timpului scurs din data de începere a lucrărilor”. Cât privește cine este responsabil de această situație, când șoferii sunt nevoiți să-și deterioreze mașinile pe un drum accidentat ni s-a spus că răspunderea este a antreprenorului. “Conform Clauzei 007 [Managementul Traficului] din specificaţiile tehnice ale contractului, antreprenorul este responsabil de întreţinerea drumului în stare satisfăcătoare, cât şi de siguranţa rutieră a participanţilor la trafic. În această ordine de idei, vă comunicăm că Î.S. ’’Administraţia de Stat a Drumurilor” întreprinde toate acţiunile necesare pentru asigurarea derulării lucrărilor de construcţie conform termenelor stabilite în contract”, se spune în scrisoarea de răspuns. L-am contactat pe Ion Morneală, inginerul responsabil pentru acest sector ca să aflăm de unde urmează să fie începute lucrările. “Prima porţiune pentru care antreprenorul a transmis documentele pentru verificare nu cuprinde localităţi şi este sectorul care începe după un kilometru de la satul Sobari şi continuă 5 kilometri spre Otaci. Vara aceasta ar trebui să vedeţi deja muncitorii care lucrează acolo. Ei se mobilizează”, ne-a zis domnul Morneală. Deşi situaţia în prezent este una propice pentru ca reabilitarea drumului Șolcani-Arioneşti (R9) să fie o reuşită, pe motiv că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor este condus de doi soroceni, Anatol Usatîi responsabil de drumuri şi Sergiu Bucătaru, răspunzător de transporturi, în realitate nu este aşa. Doamna deputat Elena Bodnarenco a plasat în această săptămână pe reţelele de socializare un răspuns primit de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor cu privire la acest sector de drum. În scrisoarea de la minister este scris că lucrările trebuiau să demareze la 12 mai 2017, iar motivul nerespectării condiţiilor contractuale este incapacitatea financiară a companiei(!!!). “Ca soluţie pe termen mediu, având în vedere incapacitatea financiară a antreprenorului şi nerespectarea condiţiilor contractuale de către acesta, beneficiarul va examina posibilitatea de iniţiere a procedurii de reziliere a contractului cu licitarea ulterioară a acestuia”.
… Anul 2018, septembrie. „ După ce mass-media din Republica Moldova, inclusiv Observatorul de Nord, a scris despre starea dezastruoasă a tronsonului de drum Șolcani-Otaci și despre conservarea reparației acestei porțiuni de dum foarte important nu doar pentru economia națională a republicii, dar și pentru populația din satele de pe traseu, autoritățile au început să „dea din degete”, dar…a apărut o altă problemă gravă. Este vorba de praful cu care sunt învăluite satele din preajmă, în speță satul Grigirăuca. Or. după ce drumul a fost reparat „în variantă albă”, automobilele au mărit viteza de la 5-10 km/oră până la câteva zeci de km/oră, viața oamenilor a devenit insuportabilă — tot în jur este plin de praful, care face viață friptă tuturor. Cei mai afectați de praf s-au dovedit a fi locuitorii satului Grigărăuca, care într-un interviu acordat postului de televiziune SOR TV au declarat că nu mai pot suporta această stare de lucru și se gândesc să blocheze drumul spre vama Otaci. Multiplele adresări în instanțe, inclusiv cele republicane, nu s-au soldat cu ceva palpabil. Ba dimpotrivă, autoritățile spun că nu au bani și nu promit că problema va fi rezolvată în curând. Poate că cineva consideră că locuitorii satului Grigărăuca ar trebui să mulțumească drumarilor că măcar au astupat gropile, dar să ne nu pripim și să nu facem concluzii deșarte — mai bine să ne punem în pielea acestor săteni și să înțelegem că nimeni dintre noi nu și-ar dori să nu aibă cu ce respira din cauza prafului”.
Și, în sfârșit, anul 2020, aprilie: „ După ce “Observatorul de Nord” a publicat un articol despre faptul că tronsonul Soroca-Otaci nu se regăsește pe lista drumurilor care vor fi reabilitate și modernizate în anul 2020 cititorii au distribuit și comentate activ acest articol. Printre cei care au comentat a fost și Ion Chicu, Prim-ministrul Republicii Moldova, acesta a comentat de pe contul său personal de Facebook, și a venit cu o precizare la subiect. “Acest drum este inclus în program. Concursul va fi anunțat pe parcursul lunii februarie. Este din finanțare străină și procedurile durează un pic mai mult. Sperăm să reușim să începem lucrările pe parcursul verii. Depinde care companie internațională va câștiga concursul și cât de repede își vor aduce aici tehnica de construcție.”
Și punctum. Vă reamintim doar că drumul R9 Soroca-Arionești are o distanță de 31 de kilometri.