Turismul în raionul Soroca: POTENȚIAL vs REALITĂȚI (II)

0
58

Se zice că acuratețea unei femei se vede după camera ei de baie, atitudinea statului față de oameni — după spitale și policlinici, iar economia țării — după calitatea drumurilor. La acestea eu aș mai adăuga că potențialul turistic al unei localități se măsoară prin aceea cum aceasta exploatează bogăția pe care i-a lăsat-o Dumnezeu… Or, despre potențialul turistic și realitățile din domeniu s-a vorbit, recent, în cadrul unei dezbateri redacționale, la care au participat Robert Cerari, președintele Asociației Obștești „Bare Rom”, consilier municipal; Marina Omelcenco, specialist la Direcția raională Cultură și Tursim; Sergiu Sochircă, directorului Hotelului „Central”; Victoria Pușcaș, reprezentanta Bazei de odihnă „Visomie”; Aliona Leșcinschi, vicedirectoare a Agenției de turism ”Valentina Tur”; Vadim Șterbate, jurnalist, autorul cărții „99 destinații turistice din Republica Moldova”.

Aliona LEȘCINSCHI: vicedirectoarea Agenției de Turism ”Valentina Tur”: Până la pandemie situația era alta, mult mai bună — aveam itinerarii multe și pentru toate gusturile și buzunarele, inclusiv în ceea ce privește exploatarea obiectelor turistice din municipiul și raionul Soroca și în acest aspect vreau să-i mulțumesc muzeografului Nicolae Bulat. În prezent, când efectele pandemiei s-au mai diminuat, încet-încet lucrurile revin la normalitate. Cu atât mai mult că la noi există nu doar locuri care trebuie vizitate, dar și potențialul uman necesar, inclusiv infrastructura necesară, în mare parte. În opinia mea, ceea ce ne lipsește este coeziunea între noi, acei care suntem responsabili de promovarea și dezvoltarea potențialului turistic. Numai împreună vom reuși să supraviețuim și să ne atingem scopurile. Nu de alta, dar în pandemie sectorul turismului a fost, poate, cel mai afectat… Pentru dezvoltarea turismului local o importanță mare au evenimentele culturale sau de altă natură, care se organizează la Soroca. La fel de important este ca la astfel de evenimente să fie în prim plan producătorii și prestatorii de servicii locali, care trebuie să fie și principalii beneficiari de pe urma acestor evenimente. De altfel, foarte importantă este și promovarea acestor evenimente, prin toate metodele posibile, or, cu cât mai multă lume va afla despre ceea ce are și cu se poate mândri orașul și raionul Soroca, cu atât mai mare a fi fluxul de turiști.

Sergiu SOCHIRCĂ, directorul Hotelului „Central” din Soroca: În comparație cu anul trecut, acum se observă puțină mișcare, s-a înviorat întrucâtva activitatea noastră. Cu toate acestea, agențiile de turism sunt axate mai mult pe turismul extern și mai puțin pe turismul intern. Pe de altă parte, pachetele turistice sunt foarte scumpe ca preț și acest lucru se răsfrânge asupra activității noastre. Pentru a îmbunătăți starea de lucruri, este nevoie de o colaborare între autorități și prestatorii de servicii turistice. În acest sens se fac lucruri frumoase — de exemplu, drumul Chișinău-Soroca este de o calitate foarte bună și turiștii nu mai au impedimentele care existau cândva. Însă, odată ajunși la Soroca, turiștii nu pot pleca mai departe, de exemplu, spre mănăstirea Rudi, inclusiv din cauza calității drumului. Pentru viitor sperăm că și stația de epurare va fi construită și alte obiective ce țin de calitatea serviciilor turistice prestate… Pentru ca toate părțile implicate în fenomenul turistic să fie satisfăcute, este bine să se țină cont de politica de prețuri — acestea să fie accesibile, dar va fi posibil acest deziderat când numărul de turiști va fi suficient de mare ca noi, prestatorii de servicii turistice, să avem posibilitatea de a propune prețuri rezonabile. În acest sens este foarte important ca noi să lucrăm în unison, să creăm un circuit turistic bine chibzuit și la îndemâna oricărui turist. Și dacă vorbeam despre colaborări, vreau să zic că noi deja avem o legătură strânsă cu unii meșteri populari din raion, care sunt un punct de atracție pentru turiști. În acest sens vreau să menționez colaborarea cu meșterița populară din satul Căinarii Vechi, Nina Manea, care țese covoare. La fel ne-am dori să colaborăm și cu Dealul Țiganilor.

Vadim ȘTERBATE, jurnalist, autor al cărții „99 destinații turistice din Republica Moldova”: Turiștii care vin la Soroca, de la Chișinău, bunăoară, nu se rețin la noi mai mult de 3-4 ore. Vizitează Cetatea, Lumânarea Recunoștinței, Dealul Țiganilor și… atât. În mod ideal ar fi bine ca turistul, indiferent de unde ar veni, să rămână la noi măcar două nopți, iar în cele 2-3 zile petrecute la Soroca să aibă un itinerar bine stabilit, cu destinații care nu le pot vizita în alte părți. De exemplu, ar fi binevenit un Muzeu al rromilor, fiindcă spații avem, dar și tradiții culinare deosebite. Cât de frumos ar fi un hotel în partea din deal a orașului, cu vedere spre Nistru! Până la urmă, am avea de câștigat cu toții — turiștii ar vizita locuri inedite și oameni deosebiți, iar hotelurile, restaurantele, instituțiile culturale și muzeistice ar câștiga bani. Păcat că astfel de oportunități nu se valorifică… Este foarte bine că la nivel de autorități s-a decis să fie editate câteva Ghiduri, dar, în același timp, în Soroca ceva vreme, în anul 2019, a fost elaborat un Ghid turistic, dar acesta nu se află la îndemâna turiștilor, ci se prăfuiește în depozit. Motivul este simplu, deoarece și aici politica și-a pus amprenta. Or, pe una din paginile Ghidului era poza fostului primar și acest lucru nu i-a plăcut primarului ales. În astfel de cazuri ar fi bine să nu mai punem poza primarului, dar o poză a primăriei și un mesaj din partea autorităților. Până la urmă, scopul unui astfel de ghid nu este promovarea imaginii unei persoane, oricât de importantă ar fi aceasta, dar promovarea potențialului nostru turistic.

Vă propunem să vizionați materialul video:

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.