De jumătate de an și activitățile economice din raionul Soroca, ca și din aproape toată lumea, s-au desfășurat sub steaua pandemiei. Covid-19 a atacat nu doar sănătatea oamenilor, ci indirect afaceri clădite cu migală ani de zile. Și chiar dacă majoritatea populației, inclusiv oamenii de afaceri, au simțit pe propria piele efectele acesteia, ne-am gândit că ar fi bine să vedem și cealaltă parte a monedei.
Pe lângă eroii din prima linie, mai sunt și alții care au fost oamenii potriviți la locul potrivit și au făcut tot posibilul ca afacerile pe care le administrează să-și continue activitatea, iar locurile de muncă să fie menținute. Unii și-au adaptat activitatea la noile condiții și nu au cedat, au supraviețuit și au găsit soluții care mai ieri păreau fără izbândă.
Unul dintre chiriașii Incubatorului de Afaceri Soroca, „John Pix” SRL, care este lider în regiune printre afacerile din domeniul tiparului, a reușit să supraviețuiască și chiar să înoate contra cursului de apă. Sergiu Ursachi, „Cel mai tânăr antreprenor inovator” de la concursul „Antreprenorul anului” de acum patru ani, a pus totul la bătaie. Și i-a reușit.
Sergiu Ursachi, cofondatorul „John Pix” SRL: “Eu am înfruntat pandemia ca în zicala în care cineva îți dă o umbrelă când e timpul frumos și ți-o ia pe ploaie. La sfârșitul anului 2019 și începutul anului 2020, am avut investiții foarte mari în utilaje noi. Am deschis și un nou oficiu la Drochia, ne gândeam ca din primăvară să luăm comenzi din toată partea de nord a republicii, căci utilajul pe care-l avem noi ne permite să asigurăm cu produsele noastre această regiune, în plus am avut unele contracte în județul Iași din România. Când am ajuns în primăvara ca să facem bani pentru a acoperi cheltuielile, a venit pandemia. Atunci a fost problematic.”
Firma și-a schimbat din mers planurile, iar în loc de producția de bază aici se confecționau viziere, ecrane de protecție pentru magazine și farmacii, indicatoare de avertizare, accesorii pentru prinderea măștii, produse care erau la mare căutare odată cu începerea pandemiei.
În pandemie s-a deschis alt tip de piață, care nu a fost până acum. Respectiv, o parte din antreprenori au început a plânge, căci erau învățați să cumpere de undeva și să vândă în altă parte. Spre deosebire de alți antreprenori, care dacă nu le dai voie pe ușă intră prin fereastră, am găsit alte soluții. Ne-am adaptat cerințelor noi, s-a schimbat și piața, și cumpărătorul, noi am fost puși în situația în care fără să ne gândim prea mult să ne schimbăm produsele în funcție de cerințele consumatorului și a pieței, inclusiv metoda de vânzare. Întotdeauna am fost flexibil, iar această calitate m-a ajutat mult, și întotdeauna eram gata de mai multe scenarii. Acum, în pandemie, calitatea aceasta a ieșit la iveală. Nu am lăsat ca angajații mei să rămână fără salarii, noi la timp ne-am reorientat și am ieșit pe piață așa cum trebuie”.
Citiți și alte păreri la acest subiect:
Articolul a fost realizat în cadrul proiectului „Înțelegerea audienței prin asistență digitală”, implementat de Internews cu suportul Suediei.