Muncă dublă, mască, vizieră: Pedagogii din Soroca povestesc cum a fost prima săptămână de activitate în condiții de pandemie

0
1282
La lecții în Gimnaziul ”Alexandru Lupașcu” din comuna Volovița. Foto din arhiva școlii.

La o săptămână de la începutul noului an școlar, unul cu totul deosebit din punctul de vedere al desfășurării lecțiilor, am vorbit cu mai mulți pedagogi din raionul Soroca despre cum e să activezi în condițiile impuse de pandemia de COVID-19 (distanță, măști de protecție, viziere, dezinfectant, etc).  Unii spun că e complicat, alți susțin că nu e complicat să te acomodezi și sunt optimiști. Cert e că atât profesorii, cât și elevii așteaptă să revină la un regim de activitate normal, adică așa cum era până la pandemie.

 

În anul de studii 2020-2021 în raionul Soroca vor funcționa 46 instituții de învățământ  cu un contingent de aproximativ 7608 elevi , respectiv 5 licee cu 3555 elevi,  28 gimnazii cu 3806 elevi, 7 școli primare cu 153 elevi și 6 școli primare –grădinițe cu 94  elevi, ne-a comunicat Direcția Învățământ Soroca.

În contextul pandemiei de Coronavirus, instituțiile de învățământ școlar sunt obligate să asigure anumite condiții și să desfășoare lecțiile conform unui dintre cele șapte modele propuse de Ministerul Educației Culturii și Cercetării (MECC).

Ne-am interesat cum a fost prima săptămână de activitate. Pedagogi din diferite localități ale raionului ne-au povestit în baza cărui model petrec lecțiile și experiența lor din prima săptămână de școală.

 

LECȚII ÎN CONDIȚII DE PANDEMIE

 

Lilia Pocitari, directoare și profesoară de limba şi literatura română la Gimnaziul Schineni:

Modelul ales de comunitatea noastră educațională este nr. 1. Începutul acestui an de învățământ l-am scenarizat ,cred că mai multe nopți. Aveam temeri de faptul cum se vor conforma părinții celor ce au păşit pentru prima oară în curtea şcolii, părinții viitorilor absolvenți care au salutat primul sunet de unii singuri…

Este discutată forma careurilor ,ca fiind demodată,dar noi suntem o comunitate mică, aceste întâlniri ne apropie,ne bucurăm de revederi, cu nostalgie ne despărțim de cei ce-şi desfac aripile spre noi orizonturi.

Redeschiderea instituției a fost ši este reglementată de un şir de restricții,care la rândul lor responsabilizează pe toți. Cred, că este cuvântul cheie al acestor zile. Văd copii instruiți de acasă, conştienți de respectarea regulilor, prioritizând sănătatea!

În prima săptămână am avut un orar  cu lecții de 35 şi 40 min., de care nu eram nici noi, nici elevii încântați. Conform indicațiilor MECC, după modelul ales, aceastā săptămână am revenit la durata lecției de 45 min, pauză comună, dar cu restricții, după un orar prestabilit. Pandemia ne consolidează pe toți spre un scop comun sănătatea.

Mă bucur şi mulțumesc colegilor, părinților că au înțeles care ne sunt paşii în organizarea unui proces educațional în condiții de pandemie, asigurând un climat psihoemoțional favorabil tuturor.

 

Veronica Șoimu, învățătoare de clase primare la Gimnaziul Racovăț:

Eu anul acesta am clasa 1-a.După toate pompele organizate în  fiecare an, anul acest a fost simplu de tot dar oricum ne-am străduit să le facem o micî sărbătoare copiilor. Le-am intampinat frumos, cu muzica, cu aplauzele clasa a-9-a.

Prima zi s-a petrecut în sala de festivități, deoarece avem 24 elevi. Acolo am dus bănci pentru un singur elev și au fost așezate la distanța recomandată. Părinții au cumpărat baloane care au fost legate la fiecare bancă. Era ca în rai! Desigur, copiilor le-a plăcut mult. Mai departe cu clasa 1-a petrecem lecții în două schimburi. Un grup de dimineață și altul la 12.30, dar în altă clasă.

Celelalte clase au fost împărțite în două grupe. Câte o săptămână la școală, iar grupă a doua cu calculatorul se chinuie. Pentru cei din grupă a doua astăzi a fost 1 septembrie. Au fost întâmpinați la toate intrările cu muzica și baloane. 

Lucrăm după Modelul 7. E foarte obositor pentru profesori. Elevii sunt dornici să se vadă împreună. Dar încercăm să facem față. Probabil vor mai fi schimbări.

 

Loreta Bîcu, profesoară de limba franceză la Liceul Teoretic Visoca:

Instituția noastră  aplică scenariul nr. 7 care presupune învățarea mixtă – participarea fizică zilnică a tuturor elevilor din clasele primare, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție,  iar  în clasele gimnaziale și liceale 50% din numărul total de elevi vin la școală timp de o săptămână, 50% – online timp de o săptămână și invers.

În prima săptămână  am încercat să ne acomodăm  la regulile existente și să ne adaptăm la realitatea nouă. Pentru copii, după cum au afirmat ei înșiși, cel mai dificil e să respecte  regula distanțării fizice.

Profesorii s-au confruntat cu mai multe probleme: lipsa conectării la internet a sălilor de clasă, ceea cu nu a permis copiilor din grupa a doua să participle la ore împreună cu colegii. Dar sperăm că  în curând Moldtelecom va instala fibra optică în instituția noastră. A fost luată decizia să predăm după masă de acasă utilizând diferite platforme și aplicații digitale după un orar bine stabilit de direcția liceului.

A fost obositor, dar elevii au avut acces la cursurile profesorilor.

 

Sergiu Gânga, profesor de informatică la Liceu Teoretic ”Constantin Stere” din municipiul Soroca:

Greu de tras concluzii după o săptămână de activitate. Noi lucrăm în două schimburi cu jumate de clasă. Adică o oră se predă dublu pe viu. Sigur că unele lucrări se transmit  prin poșta electronică, se mai organizează și sesiuni suplimentare on-line.

Dezavantajul  cel mare e ora de 30 minute și deplasarea profesorilor de la clasă la clasă. Nu toate cabinetele sunt dotate cu tehnica necesară, dar încercăm să ne descurcăm după posibilități. Încercăm să nu cedăm din calitate.  Sănătatea are prioritate.

 

Oxana Țapu, profesoară de biologie și chimie la Gimnaziul Racovăț:

Activăm în baza modelului 7, hibrid ( o săptămână –lecții cu prezența fizică, o săptămână – online)

Prima săptămâna  a fost puțin mai complicat, până m-am obișnuit. Avantajele le cunosc și elevii, și părinții – lecția nu presupune doar predare – învățare , este  o relație psiho- emoțională dintre profesor-elev, colaborare elev – elev, ceea ce formează caractere, comportamente. Dezavantajul pentru mine personal este purtarea măștii 6 ore, timp în care noi vorbim foarte mult. 

Repercusiuni în urma acestui fapt nu vor ezita sa apăra. Încă un dezavantaj ar fi mai mult pentru elev – sta prea mult în fața calculatorului și nu este supus unui control  limitativ din partea părinților care muncesc, dar și pentru profesor – căci în afară de lecții, avem de realizat proiecte, liste, de studiat diverse documente, etc- majoritatea în format electronic.

 

 

Viorica Fortuna, directoare și profesoară de biologie la Gimnaziul ”Dumitru Matcovschi” din municipiul Soroca:

Noi activăm după modelul 7. În trei clase se activează după modelul 1, într-un schimb, iar în opt clase după modelul 2, în două schimburi. După două săptămâni de ore offline vom petrece o zi online când vom face o curățenie și dezinfecție generală.

Prima săptămână a trecut bine cu mare avantaj pentru elevi, care erau dornici de carte și puțin mai greu pentru pedagogi, care sunt nevoiți să lucreze dublu. Este destul de complicat. Ne-am străduit să creăm condițiile necesare și încercăm să responsabilizam elevii pentru a se proteja.

Cultura comportamentului de obicei vine din familie și împreună cu părinții lămurim copiilor despre necesitatea de a respecta anumite reguli și restricții impuse de această pandemie.

Să știți că elevii dar și profesorii au așteptat cu nerăbdare începutul noului an școlar față în față.

 

Daniela Corcimari, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic “Constantin Stere” din municipiul Soroca:

Liceul activează după modelul 1. Administrația instituției ține mult la sănătatea cadrelor didactice și nedidactice și a elevilor, punând la dispoziție în fiecare sală de clasă dezinfectanți, produse de igienă, covorașele pentru încălțăminte etc. Profesorilor li s-au oferit mai multe săli pentru recreere, pentru a se evita aglomeratiile.

Orice început este anevoios, dar prin muncă, insistență și efort se câștigă laurii. Prima săptămână a trecut satisfăcător, cu toate că munca pedagogilor este dublă. Ne vom bucura dacă și vom fi remunerați după munca efectuată. Elevii sunt doriți să se petreacă orele la liceu, cu prezența fizică a profesorilor și a elevilor. Acesta este un avantaj enorm în educația și instruirea elevilor.

Toată comunitatea educațională optează pentru instruirea după acest model, chiar și de se iscă uneori ceva greutăți și se depun eforturi pentru a evita cazuri de îmbolnăvire a acestora.

 

Grăchilă Cristina-Cătălina, director adjunct, profesoară de matematică și informatică la Gimnaziul Vărăncău:

În instituția noastră desfășurăm activitatea conform modelului nr. 1 doar cu o ajustare (am divizat o clasă de 27 elevi în 2 părți, însă ambele părți studiază într-un schimb). Suntem norocoși pentru  că spațiul școlar ne permite desfășurarea orelor în regim normal cu respectarea normelor prevăzute de ANSP.

Prima săptămână de activitatea a dus cu ea foarte multă epuizare din parte pedagogilor și multe restricții aplicate pentru întreaga comunitate școlară, deși și până acum, noi pedagogii eram plini de obligații și responsabilități. Acum am devenit și jandarmi și medici și psihologi și părinți.

Desigur că 7 ore pe zi să predea orele cu mască este extrem de greu, ca alternativă uneori optăm și pentru vizieră, dar încercăm să rezistăm, mereu fiind,lucrând și trăind cu gândul că „TOTUL VA FI BINE”. 

Elevii au fost cam speriați în prima zi de rutina zilnică care practic s-a schimbat în proporție de 60%, dar încet-încet se adaptează la noile condiții și pot să afirm cu stupoare că experiența de lucru online din primăvară, doar ne-a unit mai mult și ne-a dat curaj că o să trecem și peste asta. Elevii și părinții sunt bucuroși că am revenit la un regim cât de cât normal de lucru și sunt gata să-și respecte angajamentele, doar ca să fie totul bine și cu Doamne Ajută să mergem înainte.

Argumentul meu pentru este că pe vremuri lumea făcea tot posibilul să supraviețuiască războaielor,  iar acum TOTUL DEPINDE DE NOI ȘI TOTUL ESTE ÎN MÂINILE NOASTRE. TOTUL VA FI BINE!

 

Rodica Tinerelu-Negru, profesoară de limba engleză în cadrul Liceului Teoretic “Constantin Stere”:

Activăm conform modelului 2, ceea ce presupune învățarea în două schimburi. Desigur, primele zile de activitate educațională ni s-au părut neobișnuite și deosebite. Copii s-au acomodat foarte repede regimului nou de lucru. Pentru noi, profesorii de limbi străine, nu a fost nimic deosebit, căci dintotdeauna am lucrat cu un număr mai mic de copii, decât alți profesori.

Un mare avantaj pentru toți actorii educaționali este posibilitatea de a lucra în sala de clasă, folosind mijloacele tehnice cu care suntem obișnuiți, iar comunicarea, chiar și la distanță (1,5 metri), este pilonul de bază în predare, învățare și evaluare.

Poate că am găsi și unele dezavantaje ale activității pe timp de pandemie, dar fiind mereu optimistă, încerc să caut frumosul în fiecare situație și să-i evidențiez părțile pozitive.

Cu această ocazie, urez tuturor sănătate, răbdare și perseverență!

 

MODELE DE STUDIU ÎN ANUL ȘCOLAR 2020-2021 PROPUSE DE MECC

 

  • Modelul 1: „Prezența fizică 100% la școală”. Este aplicabil în cazul școlilor, al claselor cu un număr rațional de elevi, în corespundere cu normativele sanitaro-epidemiologice de stat.
  • Modelul 2: „Învățarea în 2 schimburi” în condițiile contextului pandemic, în cazul școlilor cu mulți elevi, cu multe clase la paralelă,  organizarea activităţii educaţionale se poate realiza în 2 schimburi.
  • Modelul 3: „Învățarea combinată” presupune împărțirea școlii în zile de prezență și în zile de comunicare la distanță: pe rând – o zi se vine la școală, o zi are loc comunicarea la distanță, inclusiv online.
  • Modelul 4: „Învățarea de tip hibrid” presupune împărțirea clasei în două grupe: pe rând o zi se vine la școală, o zi se fac lecții online.
  • Modelul 5: „Învățarea alternantă” are la bază împărțirea clasei în două schimburi: pe rând o săptămână se vine la școală, o săptămână se fac lecții online.
  • Modelul 6: „Învățarea la distanță inclusiv online”  acest model se aplică în anumite cazuri punctuale de forță majoră locală, multe cazuri de Covid pozitiv ȋntr-o clasă/ școală/ localitate, cu respectarea izolării.
  • Modelul 7: „Învățarea mixtă” modelul dat presupune îmbinarea a două sau trei dintre modelele prezentate mai sus.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.