Sergiu SOCHIRCĂ: „Într-un oraș turistic ca Soroca, sectorul HORECA are nevoie de susținere”

0
1558

Pandemia care încă nu se lasă dusă în istorie și mai cu seamă perioada de carantină, în care s-a aflat municipiul Soroca circa o lună de zile a perturbat simțitor, ca să nu zic dramatic, activitatea agenților economici din teritoriu. Cu excepția câtorva întreprinderi strategice, care au muncit pentru a asigura necesitățile vitale ale cetățenilor, mai multe întreprinderi s-au aflat în stare de „suspendare”. Spre cinstea și onoarea lor, însă, unii agenți economici au găsit resurse și posibilități nu doar să rămână pe linia de plutire, dar și să întindă o mână de ajutor celor de pe linia întâi.

Observatorul de Nord continuă publicarea  materialelor despre acei, care și-au adus aportul în lupta cu corona-virusul or, acești oameni chiar merită toată atenția și respectul nostru. Printre agenții economici care „nu au stat cu mâinile în șolduri”, în așteptarea vremurilor mai bune se numără și Hotelul „Central” din Soroca”, iar managerul general ai instituției, Sergiu Sochircă,  a avut amabilitatea să ne spună cum a fost să activeze în această perioadă, care, cu siguranță, ne va rămâne în memorie, posibil pentru totdeauna.

Sergiu Sochircă a absolvit ASEM, facultatea Finanțe și Bănci, de profesie economist. Din anul 2010 este manager general al hotelului „Central”. Situat în centrul orașului Soroca, hotelul care activează în sfera serviciilor de 20 ani, pune la dispoziția clienților 17 camere confortabile și spațioaseprecum și o gamă largă de servicii – restaurant, terasă, saună, baie turcească, sală de conferințe.

–          La început de primăvară, în mod obișnuit, eram în așteptarea turiștilor. Se prefigura chiar o creștere în jur de 30% a fluxului de turiști pentru anul 2020, eram pregătiți cu forțe noi, chiar am găzduit primul grup de turiști, dar…pandemia a stopat totul de nici azi nu-mi vine să cred ce s-a întâmplat.  Tot personalul a fost trimis acasă, în autoizolare – ne-am conformat tutror rigorilor impuse de starea de urgență și de carantină. Respectiv, nu puteam funcționa, fiindcă toate genurile de servicii (cazare, alimentație, recreere) pe care le oferim au fost stopate obligatoriu. Desigur, ne-am conformat regulilor impuse de autoritați, cu toate că știam cât de dificil va fi să lucrăm, puneam mereu accent pe curățenie, iar după ce s-a impus carantina eram și mai atenți, foloseam soluții de dezinfectare la intrare, spalarea mâinilor, distanța socială, măști de protecție, mănuși. Altfel, în perioada de carantină am lucrat, fiindcă am oferit servicii de cazare pentru personalul medical.

Majoritatea celor din colectiv s-au aflat acasa, numai câteva persoane au lucrat, desigur respectând tot vr ni s-a impus. Personal, in calitate de manager m-am aflat 24/24 alătuti de personalul medical în hotel pentru  a gestiona hotelul eficient și a proteja pe cei apropiați.   Mă bucur că aceasta pandemie a consolidat forțele agenților economici, persoanelor fizice, organizațiilor nonguvernamentale care au venit cu diferite ajutoare, după posibilitate. Noi, la fel, am încercat sa venim în ajutor personalului medical, în parteneriat  cu Consiliul Raional, de a oferi servicii de cazare cu o reducere de 40%  la cei din prima linie. Camerele au fost dotate cu frigidere, TV, aer condiționat, baie, încălzire centralizată.  Eram pregatiți să primim 17 pesoane, dar dacă numarul solicitanților ar fi fost în creștere, atunci puteam oferi cazare până la 34 de persoane. Până la urmă, au beneficat de cazare în hotelul nostru toți acei care au solicitat acest lucru autorităților…

După scoaterea carantinei oricum nu putem funcționa, bine măcar că începând cu data de 1 iunie se vor redeschide restaurantele și cafenelele și vom putea să dăm de lucru oamenilor. Or, pierderile noastre sunt estimate la circa 50 la sută, bunăoară a fost anulată cazarea a 30 de grupuri de turiști. În situația creată sectorul HORECA are nevoie de susținere – este binevenită rambursarea salariilor achitate angajaților, scâderea TVA de la 20 la 15 la sută, dar ar fi bine ca și taxele locale să fie micșorate (azi fiind de 10 la sută) la nivelul Chișinăului (5 la sută) sau Bălți (2 la sută). Suntem un oraș turistic și chiar trebuie să fie susținut acest sector. Nu de alta, dar revenirea la normalitate este posibilă peste cel puțin 2 ani. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.