Șapte recomandări pentru organizațiile societății civile în colectarea de fonduri

0
89

Uneori doar o idee, fie și foarte bună, nu este de ajuns pentru a o realiza în practică. Atunci când un ONG sau o Asociație Obștească știe ce să facă, cu cine și cum, dar întâmpină greutăți la capitolul „cu ce”, nu înseamnă că totul trebuie abandonat. Sunt soluții, iar cu una dintre ele ne vine AO ”Pro Cooperare Regională” de la Bălți, care implementează proiectul proiectul “Crearea Serviciului de Suport Instituțional pentru OSC din Regiunea de Nord a Republicii Moldova” susținut de Uniunea Europeană.

Activitatea de colectare de fonduri este un proces continuu şi nu o serie haotică de acţiuni, și aceasta se bazează pe inițiativa asociațiilor obștești de a scrie cereri de finanțare și de a obține fonduri nerambursabile. Procesul de colectare de fonduri nerambursabile este un proces destul de birocrat și exigent pentru organizațiile societății civile care sunt la început de cale, și au intenția și ambiția să se dezvolte. Echipa de proiect “Crearea serviciului de suport institutional pentru OSC din Regiunea de Nord a Republicii Moldova” vine cu o reflectare în acest sens.  

Recomandări utile pentru organizațiile societății civile în procesul de colectare de fonduri:

  1. Analizați mediul și climatul în care se desfășoară colectarea de fonduri în organizație:

Dacă legislația, factorii economici, indicii demografici și alți factori nu sunt luati in considerare, unei organizatii îi va fi dificil să-și atingă obiectivele propuse în campania de colectare de fonduri. Circumstanțele interne, cum ar fi disponibilitatea organizatiei de a atrage fonduri, pot influența succesul sau eșecul acesteia. Exista personalul corespunzător(ex. fundraiser)? Exista un sistem de management financiar adecvat? A trecut organizatia printr-un proces de planificare strategica?

  1. Gândiți și actionați pe termen lung:

Planificarea strategică a activităților organizației diferă în mod considerabil de managementul financiar curent al organizației. Ea se bazeaza nu numai pe analiza prezentului dar în special a viitorului financiar al organizatiei și a posibilităților de satisfacere a acestor nevoi. Perioada minimă de planificare a strategiei de colectare de fonduri a unei organizatii este de un an;

  1. Informați-vă despre donatorul caruia vă adresați:

În mare parte donatorii au un raport anual sau alte publicații care oferă informatii asupra activitatii și domeniilor de interes. ONG-urile ar trebui să parcurgă cu atenție aceste publicații înainte de a prezenta o cerere de finanțare, pentru a se asigura că se încadrează în domeniul de interes al donatorului;

  1. Fiți pregătiți să ascultați și să negociați:

Pe langa resursele materiale, donatorii pot veni cu idei valoroase pentru proiectul dvs. De regulă donatorii angajează personal inteligent și competent care poate veni cu recomandări pertinente proiectului dumneavoastră, iar organizațiile ar trebui să țină cont de părerea lor. Acest proces de negociere și ascultare poate duce la un proiect final mult mai bun;

 5.  Tratați colectarea de fonduri ca pe o afacere:

Pentru a avea succes în colectare de fonduri, organizațiile trebuie să adopte modul de gândire și exprimare. O cerere de finanțare bine scrisă este o reclamă extrem de relevantă a stilului de management al organizației. Daca nu sunteti siguri de metoda de abordare, încercati să obtineti o întâlnire cu donatorul înainte să scrieți o cerere de finanțare;

  1. Diversificați sursele de finanțare ale organizației:

Cu cât sursele de finantare sunt mai variate cu atât va fi organizația mai stabilă. Sa ne imaginăm sursele de finanțare cu picioarele unei mese. Daca pierdem o sursa de finantare, sau un picior, masa va continua să se sprijine pe cele rămase, lucru care ne va da ceva timp pentru a corecta situația. Acum să ne imaginăm că masa, sau organizația are numai un singur picior. Cât de dificil ar fi pentru ea să-și mențină stabilitatea în aceste condiții?

  1. Ajutați organizația să fie mai vizibilă:

Asigurați-vă că presa cunoaște despre organizație și despre ceia cu ce vă ocupați. Creați un slogan scurt care ar descrie activitatea organizației și cu ce se deosebește ea de alte organizații de pe piață. Menționați și scrieți despre realizările organizației de fiecare dată când este posibil.

Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a proiectului „E timpul să fii activ!” și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.

Activitățile sunt parte a Proiectului ”Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și Fundația Konrad Adenauer (KAS), care va oferi în perioada anilor 2019-2021 granturi în valoare de circa 3 milioane de euro Organizațiilor Societății Civile, care își desfășoară activitatea în afara orașului Chișinău. Proiectul ”Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova” este implementat în parteneriat cu Centrul Analitic Independent ”Expert-Grup”, Asociația pentru Democrație Participativă ”ADEPT”, Asociația pentru Politica Externă și Asociația Obștească Centrul European Pro-Europa din Comrat. Scopul Proiectului este de a contribui la dezvoltarea societății civile de nivel local din Republica Moldova care promovează și monitorizează transparența și responsabilitatea instituțiilor publice, inclusiv în implementarea Acordului de Asociere RM-UE.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.