Presa și promovarea egalității de gen, vizită de studiu în Suedia

0

În perioada 9-14 decembrie, un grup de jurnaliste din Republica Moldova s-au aflat în Stockholm, capitala Suediei, într-o vizită de studiu, care este etapa finală a Programului media „Click pentru egalitate de gen”, implementat de Asociația Presei Independente în parteneriat cu UN Moldova, cu susținerea Guvernului Suediei.

Jurnalistele, printre care și subsemnata, au vizitat mai multe organizații internaționale și instituții media din Stockholm, unde au aflat cum poate fi promovată și asigurată egalitatea de gen prin diverse programe, politici și prin intermediul mass-media, Suedia fiind una dintre țările europene în care feminismul este foarte dezvoltat, iar egalitatea de gen înregistrează un nivel înalt în comparație cu alte țări.
Printre instituțiile vizitate este Agenţia Internaţională Suedeză de Cooperare în Dezvoltare (SIDA) – o agenţie guvernamentală din cadrul Ministerului de Afaceri Externe al Suediei. SIDA este o organizaţie globală şi are oficii în circa 50 de ţări, inclusiv în Republica Moldova. În țara noastră 10 milioane de euro au fost alocați pentru implementarea programelor SIDA, printre scopurile și programele finanțate fiind alinierea RM la standardele Uniunii Europene și eradicarea sărăciei. Printre cele trei arii de cooperare în RM se regăsesc de asemenea Drepturile omului și Egalitatea de gen.
Guvernul Suediei planifică să susțină țara noastră în continuare. Strategia Guvernului Suediei privind cooperarea în domeniul reformelor cu Europa de Est pe anii 2014-2020 se axează pe trei direcţii de bază: integrarea economică mai strânsă a Moldovei cu Uniunea Europeană şi dezvoltarea economiei de piaţă; consolidarea democrației, asigurarea unui respect mai înalt pentru drepturile omului și supremația legii; edificarea unui mediu ambiant mai bun, reducerea impactului climateric al activităților umane şi consolidarea rezistenței societății și economiei în fața fenomenelor climaterice extreme şi a schimbărilor climaterice globale. În baza Strategiei date, Guvernul Suedez a hotărât să aloce Republicii Moldova anual 14 mil. Euro pentru promovarea reformelor, se arată într-o notă informativă a Ministerului Economiei și Infrastructurii din țara noastră.

Unul dintre cele cinci platouri de filmare ale instituției


Televiziunea Suedeză, una dintre cele trei televiziuni publice, este o altă instituție în ne-au vorbit despre importanța mass-media în promovarea egalității de gen și starea de lucruri la acest capitol în propria “curte”. Televiziunea are 2100 de angajați. În funcțiile manageriale 56% sunt femei, inclusiv ultimele trei mandate de director au fost ocupate de femei.
Codul muncii se respectă cu strictețe. Angajații lucrează câte 8-12 ore, iar ziua de muncă poate începe între orele 7.00 și 9.00, după cum își planifică sau reușește să vină angajatul. Dacă depășesc orele de muncă, angajaților li se oferă ore sau zile de odihnă pentru recuperare în următoarea zi.
De o vreme instituția se preocupă de asigurarea egalității de gen în produsele media ce apar la ecran, pe site sau pe rețelele de socializare ce îi aparțin și a și făcut o monitorizare în acest sens, or, dacă nu ții mâna pe puls în această privință, bătălia pentru prezența egală a femeilor în știri este pierdută. Unul dintre domeniile în care apariția bărbaților este mult mai frecventă în articole și știri în comparație cu apariția femeilor este sportul. Dar după ce și-au propus să redreseze situația, urmând tactica publicării mai multor știri cu și despre femei sportive sau expert de gen feminin, jurnaliștii au obținut rezultatul scontat. În toamna anului 2018, instituția a înregistrat egalitate în ce privește prezența femeilor și bărbaților în știri, reportaje și publicații pe rețele, pe parcursul a două luni, astfel demonstrând că, dacă există dorință, există și soluții pentru a echilibra informația din perspectiva egalității de gen.

Cca 900 dintre angajații televiziunii lucrează în redacția știri


Hărțuirea sexuală (comportamentul prin care victima este determinată să ofere favoruri sexuale, de obicei la locul de muncă, prin intimidare, amenințare sau constrângere, făptuitorul abuzând de funcția sau puterea sa pentru a-și atinge scopurile), un alt subiect actual în aproape toată lumea, este tratat foarte serios de administrația televiziunii, care a decis să treacă printr-un training toți angajații. Acestora li s-a explicat ce este hărțuirea sexuală, care sunt riscurile și, cel mai important, că instituția nu tolerează hărțuirea și îi încurajează să sesizeze asemenea cazuri, fie că angajații sunt supuși hărțuirii, fie că sunt martori ai unui asemenea comportament din partea colegilor.


În redacția Feministiskt Perspectiv


Feministiskt Perspectiv este o altă instituție media vizitată, promovează jurnalismul feminist în Suedia din 2011, iar subiectele care apar în revista on-line (50.000-70.000 cititori unici pe an) și în ziar (2000 abonați) sunt abordate din perspectivă feministă, asta însemnând promovarea drepturilor femeilor și a egalității de gen în toate domeniile.
O dată în an, redacția publică și Ghidul Roz, care este ca o agendă pentru universități, edituri, ONG-uri din domeniu. Ghidul conține informații, contacte, listele organizațiilor și expertelor în diferite domenii. Aceste informații sunt foarte utile și jurnaliștilor care se scuză că în subiectele lor de presă apar doar respondenți/experți de gen masculin, pe motiv că femei experte în anumite domenii nu există sau sunt greu de găsit, situație valabilă și pentru mulți jurnaliști din țara noastră, în ajutorul cărora a venit Asociația Presei Independente, ce pune la dispoziția lor o listă cu experte în diverse domenii din țara noastră.
Redacția este apolitică, dar oferă spațiu pentru articole semnate de politicieni care împărtășesc aceleași idei și luptă pentru drepturile femeilor.
Bugetul instituției are câteva surse: de la stat (cca 3/4), în sumă de 4 milioane coroane suedeze (cca 380 mii euro) în an; din abonamente (1/4) și reclamă (2%).
Cerințele față de membrele echipei sunt mari, iar salariile egale, indiferent de statutul în redacție și responsabilități, aceasta fiind una dintre strategiile de asigurare a egalității de gen, aplicate de redacție.

Samuel Girma (centru) și Macarena Dusant (dreapta) împărtășesc experiența lor


Kultwatch este o organizație care promovează diversitatea prin artă. Organizația are șase membri, oameni de artă de diferite naționalități și minorități sexuale, care activează în bază de voluntariat și își propune să fie o alternativă redacțiilor media clasice ce ignoră multe grupuri minoritare culturale, religioase, sexuale etc. Kultwatch a apărut în baza unui ONG fondat și finanțat de autorități. Au un buletin informativ cu 5000 de abonați și sunt cunoscuți și populari și pe online. Redacția publică articole cu și despre oameni care sunt diferiți prin alegerile sale, prin orientare sexuală etc. și nu apar în alte media; desfășoară expoziții de artă, concursuri și alte activități, iar spațiul în care sunt găzduite acestea este sala unei foste spălătorii publice, transformată de o alt ONG într-un spațiu pentru expoziții.
Apropo, după cum ne-au informat locuitorii capitalei suedeze, în Stockholm și în prezent oamenii merg să spele rufele la spălătorie, o mașină de spălat în apartament fiind o raritate. Astfel, în fiecare cartier este o spălătorie.

La Uniunea Jurnaliștilor din Suedia


Foarte utilă pentru grupul nostru a fost vizita la Uniunea Jurnaliștilor din Suedia — o organizație a jurnaliștilor profesioniști, care are rol de apărător al drepturilor jurnaliștilor. Totodată, Uniunea supraveghează respectarea eticii și deontologiei profesionale de către jurnaliști. Organizația are 15 000 de membri, inclusiv studenți și pensionari. Este membră a Federației Internaționale a Jurnaliștilor. Și în Suedia profesia de jurnalist este foarte feminizată, fiind atractivă pentru tot mai multe femei. Bărbații sunt în minoritate, dar și mai înaintați ca vârstă, ne-au comunicat gazdele noastre, care ne-au vorbit și despre cadrul legislativ de care se conduce presa, Suedia fiind unul dintre primele state care a adoptat Actul de Libertate a Presei (1766), tot aici fiind creat primul Consiliu de Presă (1916).
În multe aspecte, inclusiv în ce privește comunicarea cu instituțiile statului, jurnaliștii de la noi pot invidia suedezii. Aici un răspuns la solicitarea de informație vine în 1-2 zile, doar că va fi oferit pe suport de hârtie, varianta electronică fiind ilegală. Jurnalistul este obligat să-și protejeze sursele de informație, iar investigarea de către oamenii legii a surselor dintr-un articol este interzisă prin lege.
În cadrul vizitei de studiu, grupul a mai vizitat instituții precum: Fundația Kvinna till Kvinna, Fojo Media Institute, despre care vom povesti în alte articole.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.